Vytlačiť
- začal školský rok a s ním aj dorasty, ako sa patrí, dnes nám nový tematický celok priblížil Maťo...
- začal školský rok a s ním skončili aj prázdninové témy, a tak aj my začíname s novými témami, ktoré sú tiež uvedené v Pohľade (str. 25); keby sa nám však s Božou pomocou podarilo včleniť komfirmandov do dorastu, tak by sme tomu, samozrejme, prispôsobili dorastové témy, aby aj im vyhovovali, ale v tom prípade by sme chceli aj vás nejako zapojiť, aby ste sa aj vy mohli spolupodieľať na ich duchovnom raste, my vedúci by sme mali na starosti slovo a vy nejakú motiváciu, aktivitu alebo nejakú hru pre nich, aby ste aj vy tak mohli duchovne rásť; témy nového celku sa týkajú budúcnosti, napr. ako sa ľudia pozerali na budúcnosť, alebo ako ich život bol spojený s budúcnosťou; prvý človek,
- ktorý zaujal tvorcov príručky, z ktorej čerpáme, bol Ján, spočiatku som mal pochybnosti, či máme na doraste ísť podľa nejakej príručky, ale potom ma Boh ukľudnil, že aspoň máme nejakú tému + bavíme sa v podstate stále o Božom slove, a to je dôležité; keď čítame evanjeliá, stretávame sa s mnohými ľuďmi, ktorí si niekedy príliš vyzdvihovaní...
- Ako sa volajú všetci apoštolovia? Táto otázka je vždy komplikovaná...
 - Matúš, Jakub, Bartolomej, Šimon, Tadeus... (ďalej sme už nevedeli, alebo sme si to plietli...)
- Jakubovia a Šimonovia boli dvaja
- Potom vystúpil na vrch, zavolal si tých, ktorých sám chcel. A oni prišli k Nemu. Vtedy ustanovil si dvanástich, aby boli s Ním, poslal ich kázať a dal im moc vyháňať démonov. Toto sú dvanásti, ktorých si ustanovil: Šimon, ktorému dal meno Peter, Jakub Zebedeov a Ján, brat Jakubov, týmto dal meno Boanerges, to je Synovia hromu, ďalej Ondrej, Filip, Bartolomej, Matúš, Tomáš, Jakub Alfeov, Tadeus, Šimon Kanaánsky, Judáš Iškariotský, ktorý Ho aj zradil. (Mk 3, 13-19)
- dnes sa budeme baviť na tému Ján, ktorý videl budúcnosť – Čo vieme o Jánovi? - bol to jeden z najobľúbenejších učeníkov, bol to ten, ktorého Ježiš miloval – všade sa to píše; Peter, Jakub a Ján boli najbližší Ježišovi učeníci (boli spolu aj na hore premenenia); Ján napísal evanjelium, 3 listy a zjavenie, bol jedným z tých najbližších učeníkov...
- Čo ešte viete o Jánovi?
 - Aj on bol rybár, však?
- áno
 - bol to v podstate prorok
 - a bol aj brat...
- bol brat Jakuba; ich matka chcela, aby Ježišovi sedeli jeden po Jeho ľavici a druhý po pravici – Vtedy prišla k Nemu matka synov Zebedeových so svojimi synmi, poklonila sa Mu a prosila niečo od Neho. On sa jej opýtal: Čo chceš? Odvetila Mu: Rozkáž, aby títo moji dvaja synovia sedeli Ti jeden na pravici a druhý na ľavici v Tvojom kráľovstve. Ježiš odpovedal: Neviete, o čo prosíte. Či môžete piť z kalicha, z ktorého ja mám piť [a byť pokrstení krstom, ktorým som ja krstený]? Odpovedali Mu: Môžeme. Povedal im: Z kalicha môjho budete piť [a krstom, ktorým som ja krstený, budete krstení], avšak dať vám, aby ste mi sedeli na pravici a na ľavici, nie je mojou vecou, ale (dostane sa) tým, ktorým to môj Otec pripravil. Keď to počuli desiati, namrzeli sa na oných dvoch bratov. Ježiš ich však zavolal a riekol im: Viete, že vladári národov panujú nad nimi a mocnári vykonávajú svoju moc nad nimi. Medzi vami to tak nebude, ale kto by sa medzi vami chcel stať veľkým, bude vaším služobníkom, a kto by sa medzi vami chcel stať prvým, bude vaším sluhom. Ako ani Syn človeka neprišiel, aby Jemu slúžili, ale aby On slúžil a dal dušu ako výkupné za mnohých. (Mt 20, 20-28)
 - A on bol na tom ostrove, však?
- vtedy dostal to videnie – Ja , Ján, váš brat a účastník súženia a kráľovstva i trpezlivosti, bol som na ostrove Patmos pre slovo Božie a pre svedectvo Ježišovo. (Zjv 1, 9)
- Viete, ako sa volal jeho otec?
 - Zebedeus (bratia Zebedeovi)
- vtedy sa mená dávali podľa ich vlastností, predstavte si napr. že meno Broňo by znamenalo Bohu odovzdaný alebo Kia večne veselá, Samuel znamená vyprosený od Boha, ich mená boli z niečoho vytvorené, odvodené; vtedy sa na identifikáciu pôvodu používali mená otcov, napr. Ján bol Zebedeov (syn), kráľ Dávid bol Izajov, s týmto sa stretávame hlavne pri rodokmeňoch - Serája, syn Chilkiju, syna Mešulláma, syna Cádóka, syna Merájóta, syna Achítúbovho, bol náčelníkom domu Božieho. (Neh 11, 11)
- Ako ešte sa volali títo bratia?
 - Synovia hromu = Boanerges
- Ján mal brata Jakuba, otca Zebedea, bol rybár, mal videnie, to už vieme
- A ako prišiel Pán k Jánovi? Ako ho povolal?
- Keď poodišiel máličko, uvidel Jakuba, syna Zebedeovho, a jeho brata Jána; aj tí opravovali na lodi siete. Hneď ich zavolal a oni zanechali otca Zebedea s jeho pomocníkmi na lodi a šli za Ním. (Mk 1, 19-20)
- keď som si robil prípravu, pozeral som si aj povolanie iných učeníkov + zistil som, že nikde inde sa nespomína otec, ale tu sa vyslovene píše, že oni odišli od svojho otca Zebedea => mali s ním zrejme dobrý vzťah, v tom je ich povolanie trochu iné od ostatných učeníkov, ich otec tu zrejme hrá nejakú rolu, biblicky evidentne odchádzajú od svojho otca, vy si, pravda, neviete teraz predstaviť, žeby ste odišli od svojich rodičov, pretože ste ešte na nich odkázaní, ste ešte od nich závislí, tu ide o to, že oni odišli z jeho závislosti, ľudia sú radi závislí, lebo je to pohodlné, ale my by sme mali pre evanjelium zanechať všetko, aj otca, aj loďky, uvedomte si, že ako hlboko musel Ježiš Jána zasiahnuť, aké silné volanie to muselo byť, keď odrazu zanechal všetko a išiel za Ním, povolanie Jána je celkom také hlboké, ale Ján nebol žiadny baránok
 - Keď sa približovali dni Jeho povýšenia, obrátil sa tvárou k Jeruzalemu, že pôjde tam. A poslal pred sebou poslov. Tí sa vydali na cestu a prišli do samaritánskej dediny, aby Mu pripravili (prístrešie). Ale (tam) Ho neprijali, lebo tvárou bol obrátený k Jeruzalemu, aby šiel tam. Keď to videli učeníci Jakub a Ján, opýtali sa: Chceš, aby sme povedali: Nech zostúpi oheň z neba a zničí ich [ako urobil Eliáš]? Ale On sa obrátil a pokarhal ich: [Neviete, čieho ste ducha; lebo Syn človeka neprišiel zatratiť ľudské duše, ale zachrániť.] A odišli do inej dediny. (Lk 9, 51-56) - tu vidieť, že Pán Jána a Jakuba výstižne pomenoval Synovia hromu, to bolo pre nich charakteristické, išli na vec, neriešili + ďalší príklad
- Ján Mu povedal: Majstre, videli sme človeka, ktorý v Tvojom mene vyháňal démonov, ale nechodí s nami; preto bránili sme mu, keďže nechodí s nami. (Mk 9, 38) - tu Božie slovo vykresľuje Jána ako sebeckého človeka, ktorý chce byť výnimočný (bránili sme mu, lebo nechodí s nami), bola v ňom pýcha, nadradenosť, že on chodí s Ježišom, chlap, ktorý chce všetko likvidovať, aj toto bol Ján
- Prečo bol teda taký obľúbený u Ježiša? - stala sa zlomová vec, ktorá ho dostala na kolená - Keď Ježiš uvidel matku a veľa nej stáť učeníka, ktorého miloval, riekol matke: Žena, ajhľa, tvoj syn! Potom riekol učeníkovi: Ajhľa, tvoja matka! A od tej hodiny prijal ju učeník k sebe. (Jn 19, 26-27) - uvedomte si, že on jediný stál pri Ježišových nohách, keď umieral, mal pred očami, čo Ježiš pre neho vykonal, bola to veľká udalosť v jeho živote, on videl, ako Ježiš trpel
- V prvý deň po sobote, včasráno, keď ešte bola tma, prišla Mária Magdaléna ku hrobu a videla kameň odvalený od hrobu. I bežala a prišla k Šimonovi Petrovi a k inému učeníkovi, ktorého Ježiš miloval, a hovorila im: Vzali Pána z hrobu a nevieme, kam Ho položili. Peter a ten druhý učeník pobrali sa teda a šli ku hrobu. Obaja bežali spolu, ale ten druhý učeník predbehol Petra a prišiel prvý ku hrobu. Nahnúc sa, videl tam plachty ležať, ale nevošiel dnu. Tu prišiel aj Šimon Peter, ktorý ho nasledoval, vstúpil do hrobu a videl tam plachty ležať. Ale šatka, ktorú (Ježiš) mal na hlave, nebola medzi plachtami, lež osobitne zvinutá na inom mieste. Vtedy vošiel aj ten druhý učeník, ktorý prišiel prvý ku hrobu, i videl a uveril; ešte totiž nepoznali Písmo, že mal vstať z mŕtvych. Potom sa učeníci vrátili domov. (Jn 20, 1-10) - tým druhým učeníkom sa myslí Ján, tiež sa tu spomína jeho opis - učeník, ktorého Ježiš miloval
 - To je jeho pseudonym?
- tým je osobitý
- Obrátiac sa videl za sebou ísť učeníka, ktorého Ježiš miloval a ktorý sa Mu pri večeri skláňal na hruď a povedal Mu: Pane, kto je Tvoj zradca? Keď ho Peter videl, povedal Ježišovi: Pane, a čo bude s týmto? Ježiš mu odpovedal: Ak ho chcem ponechať, dokiaľ neprídem, čo ťa do toho? Ty ma nasleduj! I rozchýrilo sa medzi bratmi, že ten učeník neumrie. Ježiš mu však nepovedal, že neumrie, ale: Ak ho chcem ponechať, dokiaľ neprídem, čo ťa do toho? To je ten učeník, ktorý svedčí o týchto veciach a napísal toto; vieme, že je pravdivé jeho svedectvo. A je ešte mnoho iného, čo Ježiš učinil. A keby sa všetko dopodrobna malo popísať, myslím, ani svet by nestačil na knihy, ktoré by sa dali napísať. (Jn 21, 20-25) - keby ste čítali celé evanjelium, bolo by vám zrejmé, že ten učeník, ktorého Ježiš miloval, bol Ján; iba Ján nezomrel násilnou smrťou z učeníkov, možno aj preto mu Boh umožnil vidieť do budúcnosti(lebo si ho zamiloval)
- Prečo bol Ján na ostrove Patmos? - bol tam pre svedectvo Pánovo - učeníci si nevytvárali vlastné pravidlá, kedy budú slúžiť Bohu; sú veci, kedy človek vie, že je na hranici, ľudia budú od vás chcieť, aby ste klamali, kradli, aby ste hovorili polopravdy napr. zákazníkom, aby ste kľučkovali, sú v tom peniaze, ale vy sledujte životy veriacich + nechajte sa nimi inšpirovať; Ján je zaujímavý chlap, je to búrlivák, sebec, zmenila ho však jedna udalosť, ktorá bola najvýznamnejšia v jeho živote - Ježišova smrť,
- každý z nás potrebuje vidieť, ako Ježiš za neho umieral; naším svedectvom pred svetom sú hlavne naše skutky viery, je to náš komunikačný prostriedok, keď budeš pomáhať, keď ti to nie je príjemné, ľudí to zaujme, ľudí zaujme svetlo, ktoré máš v sebe od Pána, to dokáže ľudí presvedčiť, keď som sa bavil s kolegami, či je Božie slovo pravda, povedal som im, že to, čo je tam napísané, som si overil na svojom živote, neohýbajte Božie slovo, ale buďte pevne na ňom založení, verte, že to bolo skutočne 7 dní, a nie miliardy rokov, keď si overíte Božie slovo vo svojom živote + myslíte to s Bohom vážne, budete pre iných svetlom, ľudia veľakrát nepovedia veci vážne, ale stavajú na svojich pocitoch, musíte pevne stáť na Božom slove, ale keď ho budete spochybňovať, krútiť, na čom je vlastne založená vaša viera, nemáte žiadny pevný bod; človek sa nakoniec musí rozhodnúť sám, či prijme Ježiša ako svojho Pána alebo nie, ľudia dokážu rétorikou psychicky človeka zmanipulovať, existuje veľa manipulačných spôsobov, dokážu ho presvedčiť aj slovne, ale to je manipulácia
 - to sa mi páčilo na Pavlovi, keď povedal, že kráľovstvo Božie nie je v reči, ale v moci (1Kor 4, 20), že to nie je v ozdobných slovách...
- myslím si, že s človekom by sme mali pracovať, aby sa niekde pohol, ale pritom nemáme zabúdať, že aj my sa musíme niekde pohnúť, pracujme na sebe, premáhajme zlé dobrým, buďme presvedčení, že keď Ježiš zomrel za nás, tak zomrel aj za neho, aj jeho miluje, len je mimo, keď vidíte jeho problémy, modlite sa za neho, láska nie je pocit, je to rozhodnutie
 - ale muselo to byť aj o pocitoch, nie len čisto rozhodnutie, že čo idem robiť, idem za nich zomrieť
- bol to akt, Ježiš sa rozhodol, že za nás zomrie, musela to byť obrovská láska, predstav si bezdomovca, ktorý strašne smrdí...
- Aký máš pocit? Išla by si za ním a objala ho + povedala by si mu, že ho máš rada?
 - asi by to bolo nepríjemné...
- Ježiš sa proste rozhodol, že za nás zomrie tak, ako to On sám vymyslel - krv za krv, ale pre dokonalé obmytie našich vín musela byť preliata svätá krv;
- predstav si, že si čistá, voňavá, učesaná, napapkaná a vonku strašne prší a je tam bezdomovec, lenže ty si ho nestvorila, ale On sa rozhodol, že nás vyobjíma, pozve nás k sebe domov, očistí nás, povie nám, že nás miluje + sadne si s nami pred telku; skúste si v rámci domácej úlohy prečítať 3 listy Jánove, ja som to urobil kvôli príprave + našiel som v Jánovi človeka, ktorý miloval spoločenstvo, čítame tam, aby sme si milovali bratov, ale kto nemiluje brata, môže si hovoriť, čo chce, v tomto som sa tak našiel, veľmi to tak vyvyšoval, vec, ktorú veľmi riešil = milovanie sa navzájom, nepíše nám nové prikázanie, ale staré, a preto dávajte, aj keď vám neďakujú; zjavenie je zaujímavé tým, že hovorí o budúcnosti, hovorí, že príde druhý raz Pán Ježiš a že príde súd, takto to bude, ale kým sa dostaneme tam, kde bude dobre, musí byť najprv ešte zle; keď sa hovorí o láske Božej, hovorí sa o plnení Jeho prikázaní - A to je láska, aby sme chodili podľa Jeho prikázaní. A to je prikázanie, ako ste počuli od počiatku, aby ste chodili v ňom. (2Jn  6. verš) - je to vec na zamyslenie - Ako milujeme Boha? - človek veľakrát nečíta Božie slovo, aby nebol s ním v rozpore, to je jeho dôvod
- na preopakovanie dnešnej témy zvolili vedúci 3 typy otázok: 1. striedačka - otázky sa kladú na striedačku raz jednej skupine a potom druhej, 2. dobrý štart - kto rýchlejšie zdvihne ruku, dostáva ďalšie 3 otázky a 3. rýchlostné kolo - kto zdvihne rýchlejšie ruku, ale keď odpovie nesprávne, má skupina mínusový bod
- zaujímavosť - Viete, koľkokrát sa v Novej zmluve okrem Zjavenia Jána spomína, že príde Pán Ježiš druhýkrát? - VYŠE 300-KRÁT!!! - toto je na 100 % isté + treba sa o to opierať
- na budúci dorast budeme robiť puding, mlieko a samotný puding zabezpečia vedúci + my si máme doniesť, čo tam chceme, napr. ovocie, piškóty...