Božia výzbroj
- Oznam: - l7. 5. 2008 (štvrtok – štátny sviatok) – seniorátne stretnutie mládeže
- 4. 5. 2008 (nedeľa) – konfirmácia
- 8 .5. 2008 – 11. 5. 2008 (štvrtok - nedeľa) – Kremnica – dorasťácky výlet, pokonfirmačný; príchod peši!!! (pozri Plánujeme)
- 4. 5. 2008 (nedeľa) – konfirmácia
- 8 .5. 2008 – 11. 5. 2008 (štvrtok - nedeľa) – Kremnica – dorasťácky výlet, pokonfirmačný; príchod peši!!! (pozri Plánujeme)
- metodické pokyny - mládež začína o l8OO – preto buď zostaneme na mládeži, alebo budeme hrať vonku volejbal, resp. nebudeme behať
- svedectvo Dandy – ako sa dostala na dorast
- pochádza z kresťanskej rodiny, a tak jej rodičia chceli, aby chodila na dorast, nútili ju, aby sem chodila, preto sem chodila nerada, to sa ale zmenilo po výlete v Tisovci, tak sa jej tu zapáčilo, že sa rozhodla chodiť aj na konfirmáciu
- najprv padla otázka, čo si myslíme o pôste a prečo sa ľudia postia, odpovede boli kadejaké napr. nejedia mäso, alebo nejedia vôbec, odriekajú si, čo majú radi, dávajú sa do vrecoviny a sypú si na hlavu popol, aby schudli, 40 dní nejedia sladkosti – jediný efekt = neničia sa tak veľmi zuby, úcta k Bohu iným spôsobom ako modlitba, tradícia - pred Veľkou nocou, na Vianoce (čakajú na večer), keď o niečo prosia, aby sa to urýchlilo, keď to dá Boh do srdca
- Ale vo všetkom sa predstavujeme ako Boží služobníci; v mnohej trpezlivosti, súženiach, nedostatkoch, úzkostiach, ranách, väzeniach, nepokojoch, námahách, bdeniach, pôstoch, ... (2Kor 6, 4-l0)
- pôst ≠ obrad, ktorý môžeme robiť mechanicky
- nemá nič spoločné s modernými hladovkami
- v Biblii sa nachádza veľa svedectiev o individuálnych a kolektívnych pôstoch, ktoré sa konali pri rôznych príležitostiach
- keď sme zažili nejakú traumu, keď sa niečo dramatické odohrá v našom živote napr. smrť blízkeho človeka, človek nemá prirodzenú chuť na jedlo, chudne, trápi sa, a tak je úplne jedno, či je ten človek veriaci alebo nie
-skutočný pôst sa robí vo vzťahu k Bohu
- kráľ Dávid spáchal hriech, vyspal sa so ženou Uriáša Chetejského, ona otehotnela, navyše dal úkladne zavraždiť jej muža a za to ho prorok Nátan karhal a oznámil mu, že jeho syn umrie, a preto kráľ Dávid prosil Boha za chlapca a postil sa 7 dní, napriek tomu, že sa postil, dieťa zomrelo, takto sa kráľ Dávid pokúsil o zmenu (2Sam ll-l2)
- kráľ Ahasvér povýšil Hámána nad všetky kniežatá a dal rozkaz, aby sa Hámánovi klaňali, ale Žid Mordochaj sa neklaňal, vtedy sa Hámán naplnil hnevom, rozhodol sa vyhubiť všetkých Židov, teda Mordochajov národ, v celom Ahasvérovom kráľovstve, a tak v každej provincii, do ktorej sa dostal kráľovský rozkaz a jeho zákon, nastal pre Židov
- svedectvo Dandy – ako sa dostala na dorast
- pochádza z kresťanskej rodiny, a tak jej rodičia chceli, aby chodila na dorast, nútili ju, aby sem chodila, preto sem chodila nerada, to sa ale zmenilo po výlete v Tisovci, tak sa jej tu zapáčilo, že sa rozhodla chodiť aj na konfirmáciu
- najprv padla otázka, čo si myslíme o pôste a prečo sa ľudia postia, odpovede boli kadejaké napr. nejedia mäso, alebo nejedia vôbec, odriekajú si, čo majú radi, dávajú sa do vrecoviny a sypú si na hlavu popol, aby schudli, 40 dní nejedia sladkosti – jediný efekt = neničia sa tak veľmi zuby, úcta k Bohu iným spôsobom ako modlitba, tradícia - pred Veľkou nocou, na Vianoce (čakajú na večer), keď o niečo prosia, aby sa to urýchlilo, keď to dá Boh do srdca
- Ale vo všetkom sa predstavujeme ako Boží služobníci; v mnohej trpezlivosti, súženiach, nedostatkoch, úzkostiach, ranách, väzeniach, nepokojoch, námahách, bdeniach, pôstoch, ... (2Kor 6, 4-l0)
- pôst ≠ obrad, ktorý môžeme robiť mechanicky
- nemá nič spoločné s modernými hladovkami
- v Biblii sa nachádza veľa svedectiev o individuálnych a kolektívnych pôstoch, ktoré sa konali pri rôznych príležitostiach
- keď sme zažili nejakú traumu, keď sa niečo dramatické odohrá v našom živote napr. smrť blízkeho človeka, človek nemá prirodzenú chuť na jedlo, chudne, trápi sa, a tak je úplne jedno, či je ten človek veriaci alebo nie
-skutočný pôst sa robí vo vzťahu k Bohu
- kráľ Dávid spáchal hriech, vyspal sa so ženou Uriáša Chetejského, ona otehotnela, navyše dal úkladne zavraždiť jej muža a za to ho prorok Nátan karhal a oznámil mu, že jeho syn umrie, a preto kráľ Dávid prosil Boha za chlapca a postil sa 7 dní, napriek tomu, že sa postil, dieťa zomrelo, takto sa kráľ Dávid pokúsil o zmenu (2Sam ll-l2)
- kráľ Ahasvér povýšil Hámána nad všetky kniežatá a dal rozkaz, aby sa Hámánovi klaňali, ale Žid Mordochaj sa neklaňal, vtedy sa Hámán naplnil hnevom, rozhodol sa vyhubiť všetkých Židov, teda Mordochajov národ, v celom Ahasvérovom kráľovstve, a tak v každej provincii, do ktorej sa dostal kráľovský rozkaz a jeho zákon, nastal pre Židov
veľký zármutok, pôst, plač a trúchlenie; vrecovina a popol sa stali lôžkom mnohých, Boh to videl a odpovedal smrťou Hámánovou (Est 4, 3)
- ide o riešenie ťažkej situácie, ktorú riešime s Bohom
- je to intenzívna túžba po Bohu
- je nebezpečný, predstavuje hrozbu, keď sa stáva tradíciou, stáva sa z neho formalita - človek sa postí, keď mu to nariadia
- katolíci majú v kalendári dokonca vyznačené pôstne obdobie, vtedy sa oblečú do čierneho a nahodia smutnú tvár, vykrikujú do celého sveta, že sa postia
- na takéto formálne pôsty upozorňujú aj proroci a opisujú skutočný pôst (Iz 58, l-l2; Zach 7)
- Varujte sa prejavovať zbožnosť (dávať almužny, modliť sa a postiť) pred ľuďmi preto, aby vás videli; ináč nemáte odplatu u svojho Otca, ktorý je na nebesiach. (Mt 6, l)
- Keď sa postíte, nebuďte zamračení ako pokrytci, ktorí si nasazujú smutný výzor na tvár, aby ľudia videli, že sa postia. Veru hovorím vám: Majú svoju odmenu! Ale keď sa ty postíš, pomaž si hlavu a umy si tvár, aby nie ľudia videli, že sa postíš, ale tvoj Otec, ktorý je v skrytosti; a tvoj Otec, ktorý vidí v skrytosti, odplatí tebe. (Mt 6, l6-l8)
- v pôstoch ide o naše srdce, v pôste stojíme pred naším Bohom, ktorý hľadí do nášho srdca
- pôst - Boží prostriedok v hraničných situáciách
- záležitosť nášho srdca, v istej veci očakávame na Boha
- nedá sa nariadiť alebo prikázať
- koná sa vždy v konkrétnej situácii, ktorá na nás dolieha
- túžba po ňom má vychádzať z nášho srdca a duše
- je súčasťou nášho osobného života
- je to ďalšia zbraň
- obsah pôstu dáva Boh
- pravý pôst je vnútorná túžba po Bohu, až taká, že nám nechutí jesť, túžime iba po jednom, aby sme sa z toho dostali a ostatné je nám jedno
- existujú aj také bludy ako sú napr. príručky ako konať pôst, v ktorých nám radia napr. že máme piť iba l00 % šťavy, najlepšie mrkvovú, zelerovú, melónovú, aby nám dodali čo najviac energie, že v chladnom počasí si môžeme dopriať aj teplú polievku, že by sme nemali prijímať žiadny kofeín a že keď uplynie čas, ktorý sme si vyhradili na takýto „pôst“, nemali by sme hneď prejsť na normálnu stravu, že by to bolo pre naše telo drastické, aby sa naše telo nedostalo do šoku
- neexistuje návod ako robiť pôst, a preto by sme nemali mudrovať nad ním
- samoúčelové náboženské pôsty = duchovný podvod
- účinná zbraň – Boh sa rozhodol zničiť Ninive, ale kvôli tomu, že sa Ninivčania postili, Boh zmenil svoje rozhodnutie
- aj diabol pozná silu tejto zbrane, snaží sa nás odzbrojiť, a preto treba vedieť ako túto zbraň správne používať, nie ako tradičné pôsty, ktoré nemajú duchovný efekt a riešenie našej situácie je nulové
- ide o riešenie ťažkej situácie, ktorú riešime s Bohom
- je to intenzívna túžba po Bohu
- je nebezpečný, predstavuje hrozbu, keď sa stáva tradíciou, stáva sa z neho formalita - človek sa postí, keď mu to nariadia
- katolíci majú v kalendári dokonca vyznačené pôstne obdobie, vtedy sa oblečú do čierneho a nahodia smutnú tvár, vykrikujú do celého sveta, že sa postia
- na takéto formálne pôsty upozorňujú aj proroci a opisujú skutočný pôst (Iz 58, l-l2; Zach 7)
- Varujte sa prejavovať zbožnosť (dávať almužny, modliť sa a postiť) pred ľuďmi preto, aby vás videli; ináč nemáte odplatu u svojho Otca, ktorý je na nebesiach. (Mt 6, l)
- Keď sa postíte, nebuďte zamračení ako pokrytci, ktorí si nasazujú smutný výzor na tvár, aby ľudia videli, že sa postia. Veru hovorím vám: Majú svoju odmenu! Ale keď sa ty postíš, pomaž si hlavu a umy si tvár, aby nie ľudia videli, že sa postíš, ale tvoj Otec, ktorý je v skrytosti; a tvoj Otec, ktorý vidí v skrytosti, odplatí tebe. (Mt 6, l6-l8)
- v pôstoch ide o naše srdce, v pôste stojíme pred naším Bohom, ktorý hľadí do nášho srdca
- pôst - Boží prostriedok v hraničných situáciách
- záležitosť nášho srdca, v istej veci očakávame na Boha
- nedá sa nariadiť alebo prikázať
- koná sa vždy v konkrétnej situácii, ktorá na nás dolieha
- túžba po ňom má vychádzať z nášho srdca a duše
- je súčasťou nášho osobného života
- je to ďalšia zbraň
- obsah pôstu dáva Boh
- pravý pôst je vnútorná túžba po Bohu, až taká, že nám nechutí jesť, túžime iba po jednom, aby sme sa z toho dostali a ostatné je nám jedno
- existujú aj také bludy ako sú napr. príručky ako konať pôst, v ktorých nám radia napr. že máme piť iba l00 % šťavy, najlepšie mrkvovú, zelerovú, melónovú, aby nám dodali čo najviac energie, že v chladnom počasí si môžeme dopriať aj teplú polievku, že by sme nemali prijímať žiadny kofeín a že keď uplynie čas, ktorý sme si vyhradili na takýto „pôst“, nemali by sme hneď prejsť na normálnu stravu, že by to bolo pre naše telo drastické, aby sa naše telo nedostalo do šoku
- neexistuje návod ako robiť pôst, a preto by sme nemali mudrovať nad ním
- samoúčelové náboženské pôsty = duchovný podvod
- účinná zbraň – Boh sa rozhodol zničiť Ninive, ale kvôli tomu, že sa Ninivčania postili, Boh zmenil svoje rozhodnutie
- aj diabol pozná silu tejto zbrane, snaží sa nás odzbrojiť, a preto treba vedieť ako túto zbraň správne používať, nie ako tradičné pôsty, ktoré nemajú duchovný efekt a riešenie našej situácie je nulové
- potom sa robila nástenka s fotkami...