- najprv nám Gabo prečítal definíciu rasizmu, ktorú našiel na nete - rasizmus = diskriminačná teória, ktorá rozdeľuje ľudí podľa rasy
-rasizmus je zlý
-potom sa nás spýtal, či sa v Božom Slove hovorí niečo o rasizme, Maťo Čabák sa rozpomenul na pesničku, v ktorej spievame -černoch, beloch, indián, všetky deti ľúbi Pán...
-Keď ťa Hospodin, tvoj Boh, uvedie do krajiny, do ktorej sa chystáš, a keď pred tebou vyženie mnohé národy – Chetejcov, Girgášejcov, Amorejcov, Kanaáncov, Perizejcov, Chivejcov a Jebúsejcov, sedem národov, početnejších a mocnejších, než si ty, a keď ti ich Hospodin, tvoj Boh, vydá a porazíš ich, musíš ich podrobiť hubiacej kliatbe, nesmieš s nimi uzavrieť zmluvu, ani sa zmilovať nad nimi. Nevstupuj s nimi manželstvom do príbuzenstva, svoje dcéry nedávaj ich synom a ich dcéry neber pre svojich synov, lebo by tvojich synov odvrátili odo mňa a oni by slúžili iným bohom; potom by vzplanul hnev Hospodinov proti vám a čoskoro by vás vyhubil. Ba naložte s nimi naopak: ich oltáre zbúrajte, ich posvätné stĺpy porozbíjajte, postínajte im ašéry a ich vyrezávané modly spáľte ohňom. Lebo ty si Hospodinovi, svojmu Bohu, svätým ľudom. Teba si vyvolil Hospodin, tvoj Boh, aby si Mu bol vlastným ľudom medzi všetkými národmi, ktoré sú na zemi. Nie preto sa Hospodin priklonil k vám a vyvolil si vás, že by ste boli väčší ako všetky národy – veď vás bolo najmenej zo všetkých národov. (5M 7, 1-7)
-išlo tu o to, že človek sa nemohol stať Izraelcom, mohol sa ním len narodiť, tak isto ako napr. černochom sa nemôžeme stať, iba narodiť, ale samozrejme v Božom Slove sa nemyslí telesná odlišnosť, ale duchovná, že sa nemajú miešať pohania a veriaci, nemajú vstupovať do spoločného manželstva, lebo potom by sa odvrátili od Boha a slúžili by iným bohom
-Gabo sa nás potom spýtal, či si myslíme, že náš Pán Ježiš zomrel iba za Židov – Tu anjel Pánov hovoril Filipovi: Vstaň a choď na juh, na cestu, čo vedie z Jeruzalema do Gazy a je pustá. I vstal a šiel. A hľa, muž z Etiópie, eunuch, dvoran etiópskej kráľovnej Kandáky, správca celého jej pokladu, ktorý prišiel do Jeruzalema, aby vzýval Boha, vracal sa (domov); sedel na svojom voze a čítal proroka Izaiáša. I povedal Duch Filipovi: Pristúp a pripoj sa k vozu! + potom mu Filip vysvetľoval Božie Slovo a zvestoval mu Ježiša + Vtedy Filip otvoril ústa a počnúc týmto miestom Písma, zvestoval mu Ježiša. Ako šli cestou ďalej, prišli k akejsi vode. I prehovoril eunuch: Ajhľa, voda! Čo mi prekáža dať sa pokrstiť? [Filip mu povedal: Ak veríš z celého srdca, môže sa stať. A (eunuch) odpovedal: Verím, že Ježiš Kristus je Syn Boží.] (Sk 8, 26-29 + 35-37) – čiže aj za eunucha, ktorý bol Etiópčan, teda černoch, zomrel Ježiš na kríži – Lebokaždý, kto činí vôľu môjho Otca, ktorý je v nebesiach, mi je bratom aj sestrou, aj matkou. (Mt 12, 50) – veď aj Ježiš po svojom vzkriesení kázal svojim učeníkom: Choďte po celom svete, kážte evanjelium všetkému stvoreniu. (Mk 16, 15) – spasenie nie je určené len pre Židov
-mali by sme bez váhania odmietať iné náboženstvá, v duchovnom svete byť „rasistom“ – „Ja by som sa tiež nechcel modliť s nejakým budhistom k nejakému tučnému ujovi!“ povedal Gabo
-Maťo Drienko nazval rasizmus v kresťanstve ako „duchizmus“
-Gabo spomínal, že na niektorých školách uvažovali o tom, či zavedú do vyučovacieho procesu napr. cviky jogy, pozdrav slnka, aby sa deti asi viac uvoľnili a pod., ale dávajme si pozor, za takýmito a im podobnými filozofiami stoja duchovné veci, ktoré sú veľmi mocné
-v starej zmluve nachádzame odpoveď na to, ako sa máme správať k takýmto iným duchovným rasám – máme zaujať odmietavý postoj, správať sa príkro, absolútne ich odmietať, lebo akonáhle sa tomu len trochu podrobíme, prispôsobíme, už to ide s nami dole vodou...
a liečba takýchto „duchovných smilstiev“ potom býva veľmi náročná a musí byť vždy veľmi radikálna; máme ich teda radikálne odmietať, ale nemôžeme iným vtláčať naše myšlienky, nemáme právo za nich rozhodovať, toto právo má iba Boh, ale On ho ponechal človekovi, nechal to iba na ňom, k čomu sa prikloní
- v súčasnosti sa dejú aj také ohavnosti ako napr. synkretizmus v kresťanstve = kresťanstvo nabaľuje na seba prvky napr. budhizmu, hinduizmu a všetkých možných náboženstiev, výsledný guláš spôsobuje mnohým ľuďom v ich živote chaos a zmätok
-ale my máme ísť jasnou cestou, cestou Ježiša
-okolo nás je kopec duchovných vecí, jednou z nich je evolúcia, v nej ide v podstate o to, že človek nechce priznať, že existuje niečo, čo je nad neho, niečo, čo je dokonalejšie ako on sám; ďalej je to veštenie, vykladanie z kariet, čarodejníctvo – tieto veci by sme mali nekompromisne a okamžite odmietať, skončiť s nimi, v opačnom prípade sa im stávame podvoľnejší – Maťo Drienko uviedol názorný príklad, že keď dáme žabu do studenej vody, ktorú budeme postupne zohrievať, žaba v nej ostane a uvarí sa - zomrie, ale keď dáme žabu do vrenej vody, žaba okamžite vyskočí
-niekedy sú to zjavné veci, inokedy sa zdajú len ako nevinné hry, preto je dakedy ťažké posúdiť, či sú to dobré alebo zlé veci,  v takom prípade by sme ich mali skonfrontovať s Božím Slovom
-nemali by sme sa báť ozvať, že s takýmito vecami nesúhlasíme, že ich odmietame, lebo Boh sa nás zastane – veď je napísané: Vzoprite sa diablovi a on od vás utečie.
-svet iné náboženstvá skôr akceptuje ako kresťanstvo – Veva M si spomenula na bývalého spolužiaka, ktorý je moslim, keď boli na školskom výlete na chate, tak na obed všetci jedli bravčovinu okrem tohto spolužiaka, iba pre neho pripravili niečo iné
-pre nás je dôležitý duchovný „rasizmus“, spomínaný „duchizmus“, ale zamyslieť by sme sa mali aj nad tým telesným – Maťo Drienko povedal, že telesný rasizmus je bebený

-svedectvo Maťa Čabáka – ako uveril
- v 1. triede ho rodičia prihlásili na evanjelické náboženstvo, rovnako ako jeho brata, nebavilo ho to tam, prišlo mu to ako rozprávky, historky, nezaujímalo ho to, vtedy sa zajímal o vesmír, dinosaury, takto nejako sa mu podarilo prežiť 1. stupeň, od 2. stupňa chodieval už na etickú výchovu, tam sa učil napr. ako sa správať v buse, ako správne stolovať, že nemá piť, fajčiť, drogovať, že to škodí jeho zdraviu; medzi ním a jeho najlepším kamarátom, nastala kríza, 3 roky sa nebavili, a tak si Maťo začal hľadať iných kamarátov, ktorých práve nemusel, tí ho naučili piť a fajčiť, Maťo bol pohanom, jeho bývalý najlepší kamarát sa nemohol na neho už dívať, ako stále viac a viac upadá, a tak k nemu prehovoril, že si nemá ničiť život, že v dvadsiatke bude z neho troska, on mu na to odpovedal, že to s Bohom skúsil, ale že sa mu to nepáčilo, že viera napr. katolíkov nie je taká, ako si predstavoval, myslel si, že mu nič nechýba, že má kamarátov, a to stačí, v jeho triede boli traja katolíci a tí ho zavolali, aby si niekedy s nimi zahral basket, bola sranda, a tak sa mu to zapáčilo, vtedy jeho viera nebola ešte úplná, vyhranená, raz mu Gabo napísal na ICQ, či nechce ísť na výlet do Tisovca, Gabo mu povedal, že so sebou si má zobrať aj Bibliu, Maťo si povedal, že to skúsi, že takto sa aspoň na 2 dni uleje zo školy, keď prišiel na stanicu, kde sme sa mali stretnúť, videl, že sa tam tvoria skupinky, a že nikoho nepozná, napriek tomu mu bolo fajn, spoznal nových ľudí a zistil, ako to je skutočne s Bohom a ako ho Boh zmenil, spomenul si aj na to, že sa mu páčilo, keď sme spievalivo vlaku cestou do Tisovca, napadol ho verš – Nechaj všetko tak a poď!, potom po výlete zašiel za tými kamarátmi, s ktorými niekedy fajčil a pil, rozlúčil sa s nimi a povedal im, že sa k nim už nikdy viac nevráti, a tak Maťo odvtedy chodí sem do Radvane...

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Žalm 146, 1 Haleluja! Chváľ, duša moja, Hospodina! Chváliť budem Hospodina, dokiaľ žijem; a spievať budem svojmu Bohu, dokiaľ tu budem.