28.8.2011 -- Citát: Filipským 3/8 c. ...všetko pokladám za smeti, aby som Krista získal...
Milí bratia , milé sestry ! Boží spolupracovníci ! Milí priatelia !
Človek je tvor kreatívny teda tvorivý a dokáže rôznorodým spôsobom využiť svoje schopnosti . Je to vysoké hodnotenie . ...rovnako dôležité aj to , aby sme produkty svojej tvorby konzumovali. A my to robíme. Na tom je postavená celá naša konzumná civilizácia. ....aj naše produkty sú na našom trhu žiadané.
Ak to niekto nerobí, považujeme ho za čudáka a tak trošku za asociála , ktorý nedokáže oceniť naše hmotné , či dokonca duchovné výrobky. A týmto ľuďom prischol ešte jeden prívlastok. A to prívlastok – ignorant, ktorý stratil zmysel pre hodnotu ľudského diela. ...My však chceme byť na istej úrovni.
Ale napriek tomu teraz máme pred sebou slová apoštola Pavla , ktoré nás uvádzajú prinajmenšom do rozpakov. A mnohých asi poriadne urážajú. Takže povedia , že toto , čo tu Pavel hovorí je číro čistá provokácia. Pavel sa tu stavia do pozície – absolútneho ignoranta. Všetko bez výnimky - pokladá za smeti , aby získal Krista. Ako mu my máme porozumieť ? Máme ešte chuť priznať sa k nemu ? Ku svojej viere ? O apoštolovi Pavlovi je všeobecne známe, že to bol to vzdelaný človek , majúci dokonca aj občianstvo veľkej svetovej Rímskej ríše. ... „ V očiach ľudí som teda niekto.“
Skúsme však z milosti Božej vojsť do Božieho svedectva . Skúsme z moci Ducha vojsť na hlbinu slova a z tej hlbiny niečo dôležité pre seba a pre život svojej viery vytiahnuť.
...Otec, si to Ty , ktorý si nás k sebe a k svojmu slovu povolal a teraz chceš s nami hovoriť skrze slovo v moci Svätého Ducha. – ..
Predtým Pavel považoval za zisk , za hodnotu to , čo mu ponúkal svet . Hnal sa za tým. To bolo predtým , než poznal Krista. Keď poznal Krista- a všetko to , čo s Kristom môže prijať – získava úplne nový pohľad na život. Váha sa naklonila veľmi jednoznačne na stranu Krista. Všetko môžem stratiť , s tým sa dokážem rozlúčiť , toho všetkého sa dokážem teraz vzdať lebo viem , že môj život teraz preto nestratí zmysel ani cieľ. ...A tak pokračuje ďalej : „ A iste aj pokladám všetko za stratu , - pre nekonečne vzácnu známosť o Kristovi Ježišovi, svojom Pánovi , pre ktorého som všetko stratil...“ čo nie je a nemôže byť konkurencie schopné s tým , čo mu priniesla známosť týkajúca sa Pána Ježiša Krista. Lebo to , čo mu On dáva , ponúka , čo On pre neho vykonal na dreve kríža – nemá žiadnu konkurenciu v tomto svete. ...miesto živého Boha a Toho , ktorého nám On poslal na naše spasenie. Pretože to je niečo , čo Pavel označil – ako nekonečnú známosť. To je niečo, čo sa nedá obsiahnuť, ani doceniť , Má v tom jasno. ...Svet , teda ľudia by chceli , aby sa Pavel nevzdával svojich výhod, vecí , ktoré mu boli ziskom predtým .
Svet ani diabol nechce , aby sa niekedy takto jasne zjavil rozdiel – medzi tým ,čo sa považuje za zisk v tomto svete – a tým , čo obsahuje ponuka Božia v Pánovi Ježišovi Kristovi. Všetka náboženská vlažnosť – je presne na tomto založená. Je založená na tom , že vlažný kresťan nezjavuje ani svojím slovom ani svojím životom - existenciu tohto priepastného rozdielu , ktorý je – medzi ziskom sveta , medzi hodnotami sveta – a medzi tým , čo človek môže získať ako večnú hodnotu v Pánovi Ježišovi Kristovi.
Ak človek tzv. veriaci človek nezjaví tento priepastný rozdiel – potom je svetom i diablom tolerovaný. Takýto kresťan je niekto kto to hrá veľmi úspešne na obidve strany. Chce byť priateľom aj sveta – aj Boha.
...Aj v týchto súvislostiach treba chápať Pavlovo slovo , ktoré v konečnom dôsledku nakoniec hovorí ,- že on , Pavel – všetko to , čo sa vo svete javí ako okázalé , významné , cenné , dôležité , hodnotné – on pokladá len za smeti. Teda za niečo , čo v súvislosti s Pánom Ježišom a večným životom – sú len obyčajné smeti. Je to niečo , čo v čase druhého príchodu Pána Ježiša Krista. skončí na smetisku dejín, na smetisku civilizácie.
Milovaní moji. – My všetci žijeme v tomto svete a máme od malička podiel na veciach sveta. ...Našou úlohou je zjavovať tú priepasť , ktorá je tu medzi všetkými vecami sveta – a tou vzácnou ponukou Božou , ktorá je tu v mene Pána Ježiša Krista. Toto je ten spôsob , akým sa my môžeme stať svetlom v tomto svete. – Ak takto dospejeme vo viere v Pána Ježiša Krista. Žiť kresťanský život znamená – konať plodnú prácu , zjavovať tú reálnu priepasť medzi tým , čo je smetie sveta – a tým , čo je v mene Ježiš náš poklad v nebi.
Človek je tvor kreatívny teda tvorivý a dokáže rôznorodým spôsobom využiť svoje schopnosti . Je to vysoké hodnotenie . ...rovnako dôležité aj to , aby sme produkty svojej tvorby konzumovali. A my to robíme. Na tom je postavená celá naša konzumná civilizácia. ....aj naše produkty sú na našom trhu žiadané.
Ak to niekto nerobí, považujeme ho za čudáka a tak trošku za asociála , ktorý nedokáže oceniť naše hmotné , či dokonca duchovné výrobky. A týmto ľuďom prischol ešte jeden prívlastok. A to prívlastok – ignorant, ktorý stratil zmysel pre hodnotu ľudského diela. ...My však chceme byť na istej úrovni.
Ale napriek tomu teraz máme pred sebou slová apoštola Pavla , ktoré nás uvádzajú prinajmenšom do rozpakov. A mnohých asi poriadne urážajú. Takže povedia , že toto , čo tu Pavel hovorí je číro čistá provokácia. Pavel sa tu stavia do pozície – absolútneho ignoranta. Všetko bez výnimky - pokladá za smeti , aby získal Krista. Ako mu my máme porozumieť ? Máme ešte chuť priznať sa k nemu ? Ku svojej viere ? O apoštolovi Pavlovi je všeobecne známe, že to bol to vzdelaný človek , majúci dokonca aj občianstvo veľkej svetovej Rímskej ríše. ... „ V očiach ľudí som teda niekto.“
Skúsme však z milosti Božej vojsť do Božieho svedectva . Skúsme z moci Ducha vojsť na hlbinu slova a z tej hlbiny niečo dôležité pre seba a pre život svojej viery vytiahnuť.
...Otec, si to Ty , ktorý si nás k sebe a k svojmu slovu povolal a teraz chceš s nami hovoriť skrze slovo v moci Svätého Ducha. – ..
Predtým Pavel považoval za zisk , za hodnotu to , čo mu ponúkal svet . Hnal sa za tým. To bolo predtým , než poznal Krista. Keď poznal Krista- a všetko to , čo s Kristom môže prijať – získava úplne nový pohľad na život. Váha sa naklonila veľmi jednoznačne na stranu Krista. Všetko môžem stratiť , s tým sa dokážem rozlúčiť , toho všetkého sa dokážem teraz vzdať lebo viem , že môj život teraz preto nestratí zmysel ani cieľ. ...A tak pokračuje ďalej : „ A iste aj pokladám všetko za stratu , - pre nekonečne vzácnu známosť o Kristovi Ježišovi, svojom Pánovi , pre ktorého som všetko stratil...“ čo nie je a nemôže byť konkurencie schopné s tým , čo mu priniesla známosť týkajúca sa Pána Ježiša Krista. Lebo to , čo mu On dáva , ponúka , čo On pre neho vykonal na dreve kríža – nemá žiadnu konkurenciu v tomto svete. ...miesto živého Boha a Toho , ktorého nám On poslal na naše spasenie. Pretože to je niečo , čo Pavel označil – ako nekonečnú známosť. To je niečo, čo sa nedá obsiahnuť, ani doceniť , Má v tom jasno. ...Svet , teda ľudia by chceli , aby sa Pavel nevzdával svojich výhod, vecí , ktoré mu boli ziskom predtým .
Svet ani diabol nechce , aby sa niekedy takto jasne zjavil rozdiel – medzi tým ,čo sa považuje za zisk v tomto svete – a tým , čo obsahuje ponuka Božia v Pánovi Ježišovi Kristovi. Všetka náboženská vlažnosť – je presne na tomto založená. Je založená na tom , že vlažný kresťan nezjavuje ani svojím slovom ani svojím životom - existenciu tohto priepastného rozdielu , ktorý je – medzi ziskom sveta , medzi hodnotami sveta – a medzi tým , čo človek môže získať ako večnú hodnotu v Pánovi Ježišovi Kristovi.
Ak človek tzv. veriaci človek nezjaví tento priepastný rozdiel – potom je svetom i diablom tolerovaný. Takýto kresťan je niekto kto to hrá veľmi úspešne na obidve strany. Chce byť priateľom aj sveta – aj Boha.
...Aj v týchto súvislostiach treba chápať Pavlovo slovo , ktoré v konečnom dôsledku nakoniec hovorí ,- že on , Pavel – všetko to , čo sa vo svete javí ako okázalé , významné , cenné , dôležité , hodnotné – on pokladá len za smeti. Teda za niečo , čo v súvislosti s Pánom Ježišom a večným životom – sú len obyčajné smeti. Je to niečo , čo v čase druhého príchodu Pána Ježiša Krista. skončí na smetisku dejín, na smetisku civilizácie.
Milovaní moji. – My všetci žijeme v tomto svete a máme od malička podiel na veciach sveta. ...Našou úlohou je zjavovať tú priepasť , ktorá je tu medzi všetkými vecami sveta – a tou vzácnou ponukou Božou , ktorá je tu v mene Pána Ježiša Krista. Toto je ten spôsob , akým sa my môžeme stať svetlom v tomto svete. – Ak takto dospejeme vo viere v Pána Ježiša Krista. Žiť kresťanský život znamená – konať plodnú prácu , zjavovať tú reálnu priepasť medzi tým , čo je smetie sveta – a tým , čo je v mene Ježiš náš poklad v nebi.
Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík