29.3.2013 -- Citát:  Lukáš 23 , 48   : „A všetky zástupy , ktoré sa zbehli na to divadlo, keď videli čo sa stalo,bili sa v prsia a tak sa vracali domov.“

  Milí moji bratia , milé sestry ! Boží služobníci – učeníci !  Milí priatelia ! 

  Iste všetci veľmi dobre viete , čo znamená slovo divadlo. Každý divadelný kus  sa vopred dlho pripravuje , má svoje generálne skúšky , pred premiéry , premiéry ,  a potom už idú normálne divadelné predstavenia pre obyčajných divákov. Okrem takýchto umelo nainscenovaných  divadiel  , prežívame v tomto svete aj , divadlá , ktoré zásadne vždy  idú na ostro. Ich aktéri nie sú herci za peniaze ,  sú to ľudia , ktorí nič nesimulujú. - Ak napríklad na ceste auto nečakane  zrazí chodca – už aj sa tam zbehnú zvedaví ľudia. Nikdy to neskončí potleskom. Ten zrazený  chodec nikdy nevstane , nepokloní sa nám, ale ho zoberú záchranári a nakoniec skutočne umrie , alebo umrie priamo tam pred našimi očami – rovno na ceste...

  A o takomto niečom hovorí aj biblické svedectvo v súvislosti s Pánom Ježišom Kristom. Ani tento príbeh sa  neodohral na nejakom kultúrnom javisku , nebola to kamufláž utrpenia , nebola to kamufláž smrti. Ani veľká a zavádzajúca náboženská ohavnosť,  ktorú teraz inscenujú terajší kresťania  s ukrižovaním dobrovoľníkov.

  Na Golgote sa  išlo úplne na ostro. - Tam išlo o život . Tam išlo o naše spasenie. - Tam Pán Ježiš nezostupuje z kríža , neodkladá kríž , ako to robia herci na svojich kalváriách . Tam On na kríži umiera!!   Z pašiového čítania , počuli sme aj  vetu : „  - šudia z vyvoleného národa sa zbehli lebo boli zvedaví , čo sa to na uliciach Jeruzalema deje. Aké divadlo sa tam odohráva. Stali sa nie len  pasívnymi divákmi , ale aj aktérmi tej udalosti. Kričali : Prepusti nám Barabáša! - A čo s Ježišom ? Ukrižuj Ho ! Ukrižuj ! Krv Jeho na nás a naše dietky ! „   (Mt 27 ,25) Náboženská hierarchia sa konečne zbavila svoj kritika , svoj úhlavného duchovného nepriateľa . Konečne je tam , kde patrí ! Pilát veľmi diplomaticky využíva všetky možné príležitosti , aby ich – ako vyvolený Boží národ , ponižoval a dal im pocítiť svoju politickú nadvládu. Pilát si ich vychutnal aj za to , že ho vlastne donútili ukrižovať Toho Spravodlivého , na ktorom on nenašiel žiadnu vinu , pre ktorú by mal umrieť.

  Pod tlakom Pilát povolil , dal Ho ukrižovať a potom dal na Jeho kríž pribiť ceduľu , a na tú ceduľu dal Pilát napísať slová : „ Ježiš Nazaretský , kráľ  Židovský. „  Židia apelovali, aby nápis poopravil , - že On povedal : Kráľ židovský som. Avšak Pilát bol neoblomný a vychutnal si ich poníženie. To bol jeho zisk. Jeho zisk spočíval v tom , že sa im takto  vysmial do tváre , a vlastne im povedal , že má moc beztrestne ukrižovať aj ich vlastného kráľa.

  Pod Ježišovým krížom boli ešte aj vojaci , žoldnieri. Čo oni? Aký zisk majú z Jeho smrti ? Božie svedectvo hovorí o tom , že losujú o Jeho odev.  Vyzerá to veľmi morbídne , ale v tom čase vládli iné móresy. V tom čase katom pripadlo rúcho odsúdenca na smrť. 

  Aký bol zisk davu  z Ježišovho ukrižovania ? - Dopadli nakoniec  najbiednejšie. V biblickom svedectve čítame , že ten komparz išiel nakoniec  domov s pocitom obrovskej viny  ,  s výčitkami svedomia . Diabol oklamal , obalamutil všetkých  - do nohy.

  Aký zisk máme my z kríža Kristovho ? Aký zisk mám ja , aký zisk máš ty , aký zisk majú naše deti ? Na kríži Ježiš  dokonal naše spasenie, spasenie hriešnikov. Či toto nie je dobrý  zisk ? Kto nám to , čo sme získali z kríža  Kristovho môže vziať? Okolo seba vidíte aj okradnutých o lásku Kristovu.  Okradol ich  diabol a svet o túto – najväčšiu radosť. Koľkí sa dali bez problémov okradnúť ? Mladí i starí ??  - Toto sú otázky , ktoré idú skutočne k podstate nášho praktického kresťanského života. Veľký piatok je v pravde dňom veľkých otázok , ktoré nepríjemne visia nie len nad týmto svetom , ale   visia aj  nad všeobecným kresťanstvom, ktoré sa pred týmito otázkami skrýva , a preto radšej hrá svoje ochotnícke divadlá.

  V akom obrovskom kontraste je toto , čo páchame vo svojom všeobecnom kresťanstve  so slovami apoštola Pavla , ktorý napísal :  „ Kto nás odlúči od lásky Kristovej ? ... .  Lebo som presvedčený , že ani smrť ani život  - ani anjeli ani kniežatstvá – ani prítomnosť ani budúcnosť – ani mocnosti ani vysokosť ani hlbokosť – ani nijaké iné stvorenstvá nebudú nás môcť odlúčiť od lásky Božej , ktorá je v Kristu Ježiši, našom pánovi. „ (List Rímskym  8 , 35 – 39) Vo všeobecnom kresťanstve vidíme, aká smiešne , drobné , bezvýznamné veci nás bez problému dokážu odlúčiť od lásky Kristovej , dokážu nás obrať o radosť z lásky Kristovej , o radosť z kríža.  Ak je to však tak , či potom nie sme skutočne biedni kresťania ?  - Či toto naozaj nestojí za uváženie ? Či toto nestojí za to , aby sme tým vyrazili opäť do sveta , do rodín , medzi priateľov, do ulíc  a nepostavili sme tam ľuďom  takéto , či podobné otázky ? Skúste sa opýtať všade tam kde prídete , ľudí , z ktorými sa stretnete , aby vám povedali ,aký osobný zisk oni majú z Kríža Kristovho ?  Opýtajte sa čo ich dokázalo odlúčiť od lásky Kristovej ? Uvidíte , že to bude určite veľmi zaujímavé , bude to veľmi osobné a živé. Nebude to divadlo .  Čo urobíte, urobte aj vy  naostro !! AMEN.

  Skloníme sa k modlitbe. 

  Ďakujeme Ti nebeský náš Otec za dokonalú obeť , ktorá bola prinesená na dreve kríža – za nás a za naše hriechy....   A tak Ťa teraz prosíme , aby si nás vystrojených  touto radosťou vyslal v moci Svätého Ducha , ktorý v nás prebýva – do sveta , do našich rodín , medzi našich priateľov , jednoducho ku všetkým , ktorí sa od Tvojej lásky – zjavenej na kríži – dali odlúčiť neuveriteľne smiešnymi vecami , na ktorých si teraz zakladajú , v ktoré dúfajú , hoci je nad slnko jasnejšie- že je to len márnosť a honba za vetrom...Pomocou Ducha  Svätého – im otvor srdce , dušu a život – pre dokonalú radosť , pre dokonalý zisk , ktorý je možné prijať len z kríža Pána Ježiša Krista.

Amen

Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík           

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Lukáš 8, 5-9 Vyšiel rozsievač, aby rozsieval svoje semeno. A keď rozsieval, niektoré padlo kraj cesty, pošliapali ho a nebeskí vtáci ho pozobali. Iné však padlo medzi tŕnie a ho udusilo. A iné padlo do dobrej zeme, a keď vzišlo, prinieslo stonásobnú úrodu. Keď to povedal, zvolal: Kto má uši na počúvanie, nech počuje! Nato spýtali sa Ho učeníci, čo je to za podobenstvo.