29.3.2013 -- Citát: Lukáš 23 , 48 : „A všetky zástupy , ktoré sa zbehli na to divadlo, keď videli čo sa stalo,bili sa v prsia a tak sa vracali domov.“
Milí moji bratia , milé sestry ! Boží služobníci – učeníci ! Milí priatelia !
Iste všetci veľmi dobre viete , čo znamená slovo divadlo. Každý divadelný kus sa vopred dlho pripravuje , má svoje generálne skúšky , pred premiéry , premiéry , a potom už idú normálne divadelné predstavenia pre obyčajných divákov. Okrem takýchto umelo nainscenovaných divadiel , prežívame v tomto svete aj , divadlá , ktoré zásadne vždy idú na ostro. Ich aktéri nie sú herci za peniaze , sú to ľudia , ktorí nič nesimulujú. - Ak napríklad na ceste auto nečakane zrazí chodca – už aj sa tam zbehnú zvedaví ľudia. Nikdy to neskončí potleskom. Ten zrazený chodec nikdy nevstane , nepokloní sa nám, ale ho zoberú záchranári a nakoniec skutočne umrie , alebo umrie priamo tam pred našimi očami – rovno na ceste...
A o takomto niečom hovorí aj biblické svedectvo v súvislosti s Pánom Ježišom Kristom. Ani tento príbeh sa neodohral na nejakom kultúrnom javisku , nebola to kamufláž utrpenia , nebola to kamufláž smrti. Ani veľká a zavádzajúca náboženská ohavnosť, ktorú teraz inscenujú terajší kresťania s ukrižovaním dobrovoľníkov.
Na Golgote sa išlo úplne na ostro. - Tam išlo o život . Tam išlo o naše spasenie. - Tam Pán Ježiš nezostupuje z kríža , neodkladá kríž , ako to robia herci na svojich kalváriách . Tam On na kríži umiera!! Z pašiového čítania , počuli sme aj vetu : „ - šudia z vyvoleného národa sa zbehli lebo boli zvedaví , čo sa to na uliciach Jeruzalema deje. Aké divadlo sa tam odohráva. Stali sa nie len pasívnymi divákmi , ale aj aktérmi tej udalosti. Kričali : Prepusti nám Barabáša! - A čo s Ježišom ? Ukrižuj Ho ! Ukrižuj ! Krv Jeho na nás a naše dietky ! „ (Mt 27 ,25) Náboženská hierarchia sa konečne zbavila svoj kritika , svoj úhlavného duchovného nepriateľa . Konečne je tam , kde patrí ! Pilát veľmi diplomaticky využíva všetky možné príležitosti , aby ich – ako vyvolený Boží národ , ponižoval a dal im pocítiť svoju politickú nadvládu. Pilát si ich vychutnal aj za to , že ho vlastne donútili ukrižovať Toho Spravodlivého , na ktorom on nenašiel žiadnu vinu , pre ktorú by mal umrieť.
Pod tlakom Pilát povolil , dal Ho ukrižovať a potom dal na Jeho kríž pribiť ceduľu , a na tú ceduľu dal Pilát napísať slová : „ Ježiš Nazaretský , kráľ Židovský. „ Židia apelovali, aby nápis poopravil , - že On povedal : Kráľ židovský som. Avšak Pilát bol neoblomný a vychutnal si ich poníženie. To bol jeho zisk. Jeho zisk spočíval v tom , že sa im takto vysmial do tváre , a vlastne im povedal , že má moc beztrestne ukrižovať aj ich vlastného kráľa.
Pod Ježišovým krížom boli ešte aj vojaci , žoldnieri. Čo oni? Aký zisk majú z Jeho smrti ? Božie svedectvo hovorí o tom , že losujú o Jeho odev. Vyzerá to veľmi morbídne , ale v tom čase vládli iné móresy. V tom čase katom pripadlo rúcho odsúdenca na smrť.
Aký bol zisk davu z Ježišovho ukrižovania ? - Dopadli nakoniec najbiednejšie. V biblickom svedectve čítame , že ten komparz išiel nakoniec domov s pocitom obrovskej viny , s výčitkami svedomia . Diabol oklamal , obalamutil všetkých - do nohy.
Aký zisk máme my z kríža Kristovho ? Aký zisk mám ja , aký zisk máš ty , aký zisk majú naše deti ? Na kríži Ježiš dokonal naše spasenie, spasenie hriešnikov. Či toto nie je dobrý zisk ? Kto nám to , čo sme získali z kríža Kristovho môže vziať? Okolo seba vidíte aj okradnutých o lásku Kristovu. Okradol ich diabol a svet o túto – najväčšiu radosť. Koľkí sa dali bez problémov okradnúť ? Mladí i starí ?? - Toto sú otázky , ktoré idú skutočne k podstate nášho praktického kresťanského života. Veľký piatok je v pravde dňom veľkých otázok , ktoré nepríjemne visia nie len nad týmto svetom , ale visia aj nad všeobecným kresťanstvom, ktoré sa pred týmito otázkami skrýva , a preto radšej hrá svoje ochotnícke divadlá.
V akom obrovskom kontraste je toto , čo páchame vo svojom všeobecnom kresťanstve so slovami apoštola Pavla , ktorý napísal : „ Kto nás odlúči od lásky Kristovej ? ... . Lebo som presvedčený , že ani smrť ani život - ani anjeli ani kniežatstvá – ani prítomnosť ani budúcnosť – ani mocnosti ani vysokosť ani hlbokosť – ani nijaké iné stvorenstvá nebudú nás môcť odlúčiť od lásky Božej , ktorá je v Kristu Ježiši, našom pánovi. „ (List Rímskym 8 , 35 – 39) Vo všeobecnom kresťanstve vidíme, aká smiešne , drobné , bezvýznamné veci nás bez problému dokážu odlúčiť od lásky Kristovej , dokážu nás obrať o radosť z lásky Kristovej , o radosť z kríža. Ak je to však tak , či potom nie sme skutočne biedni kresťania ? - Či toto naozaj nestojí za uváženie ? Či toto nestojí za to , aby sme tým vyrazili opäť do sveta , do rodín , medzi priateľov, do ulíc a nepostavili sme tam ľuďom takéto , či podobné otázky ? Skúste sa opýtať všade tam kde prídete , ľudí , z ktorými sa stretnete , aby vám povedali ,aký osobný zisk oni majú z Kríža Kristovho ? Opýtajte sa čo ich dokázalo odlúčiť od lásky Kristovej ? Uvidíte , že to bude určite veľmi zaujímavé , bude to veľmi osobné a živé. Nebude to divadlo . Čo urobíte, urobte aj vy naostro !! AMEN.
Skloníme sa k modlitbe.
Ďakujeme Ti nebeský náš Otec za dokonalú obeť , ktorá bola prinesená na dreve kríža – za nás a za naše hriechy.... A tak Ťa teraz prosíme , aby si nás vystrojených touto radosťou vyslal v moci Svätého Ducha , ktorý v nás prebýva – do sveta , do našich rodín , medzi našich priateľov , jednoducho ku všetkým , ktorí sa od Tvojej lásky – zjavenej na kríži – dali odlúčiť neuveriteľne smiešnymi vecami , na ktorých si teraz zakladajú , v ktoré dúfajú , hoci je nad slnko jasnejšie- že je to len márnosť a honba za vetrom...Pomocou Ducha Svätého – im otvor srdce , dušu a život – pre dokonalú radosť , pre dokonalý zisk , ktorý je možné prijať len z kríža Pána Ježiša Krista.
Amen
Iste všetci veľmi dobre viete , čo znamená slovo divadlo. Každý divadelný kus sa vopred dlho pripravuje , má svoje generálne skúšky , pred premiéry , premiéry , a potom už idú normálne divadelné predstavenia pre obyčajných divákov. Okrem takýchto umelo nainscenovaných divadiel , prežívame v tomto svete aj , divadlá , ktoré zásadne vždy idú na ostro. Ich aktéri nie sú herci za peniaze , sú to ľudia , ktorí nič nesimulujú. - Ak napríklad na ceste auto nečakane zrazí chodca – už aj sa tam zbehnú zvedaví ľudia. Nikdy to neskončí potleskom. Ten zrazený chodec nikdy nevstane , nepokloní sa nám, ale ho zoberú záchranári a nakoniec skutočne umrie , alebo umrie priamo tam pred našimi očami – rovno na ceste...
A o takomto niečom hovorí aj biblické svedectvo v súvislosti s Pánom Ježišom Kristom. Ani tento príbeh sa neodohral na nejakom kultúrnom javisku , nebola to kamufláž utrpenia , nebola to kamufláž smrti. Ani veľká a zavádzajúca náboženská ohavnosť, ktorú teraz inscenujú terajší kresťania s ukrižovaním dobrovoľníkov.
Na Golgote sa išlo úplne na ostro. - Tam išlo o život . Tam išlo o naše spasenie. - Tam Pán Ježiš nezostupuje z kríža , neodkladá kríž , ako to robia herci na svojich kalváriách . Tam On na kríži umiera!! Z pašiového čítania , počuli sme aj vetu : „ - šudia z vyvoleného národa sa zbehli lebo boli zvedaví , čo sa to na uliciach Jeruzalema deje. Aké divadlo sa tam odohráva. Stali sa nie len pasívnymi divákmi , ale aj aktérmi tej udalosti. Kričali : Prepusti nám Barabáša! - A čo s Ježišom ? Ukrižuj Ho ! Ukrižuj ! Krv Jeho na nás a naše dietky ! „ (Mt 27 ,25) Náboženská hierarchia sa konečne zbavila svoj kritika , svoj úhlavného duchovného nepriateľa . Konečne je tam , kde patrí ! Pilát veľmi diplomaticky využíva všetky možné príležitosti , aby ich – ako vyvolený Boží národ , ponižoval a dal im pocítiť svoju politickú nadvládu. Pilát si ich vychutnal aj za to , že ho vlastne donútili ukrižovať Toho Spravodlivého , na ktorom on nenašiel žiadnu vinu , pre ktorú by mal umrieť.
Pod tlakom Pilát povolil , dal Ho ukrižovať a potom dal na Jeho kríž pribiť ceduľu , a na tú ceduľu dal Pilát napísať slová : „ Ježiš Nazaretský , kráľ Židovský. „ Židia apelovali, aby nápis poopravil , - že On povedal : Kráľ židovský som. Avšak Pilát bol neoblomný a vychutnal si ich poníženie. To bol jeho zisk. Jeho zisk spočíval v tom , že sa im takto vysmial do tváre , a vlastne im povedal , že má moc beztrestne ukrižovať aj ich vlastného kráľa.
Pod Ježišovým krížom boli ešte aj vojaci , žoldnieri. Čo oni? Aký zisk majú z Jeho smrti ? Božie svedectvo hovorí o tom , že losujú o Jeho odev. Vyzerá to veľmi morbídne , ale v tom čase vládli iné móresy. V tom čase katom pripadlo rúcho odsúdenca na smrť.
Aký bol zisk davu z Ježišovho ukrižovania ? - Dopadli nakoniec najbiednejšie. V biblickom svedectve čítame , že ten komparz išiel nakoniec domov s pocitom obrovskej viny , s výčitkami svedomia . Diabol oklamal , obalamutil všetkých - do nohy.
Aký zisk máme my z kríža Kristovho ? Aký zisk mám ja , aký zisk máš ty , aký zisk majú naše deti ? Na kríži Ježiš dokonal naše spasenie, spasenie hriešnikov. Či toto nie je dobrý zisk ? Kto nám to , čo sme získali z kríža Kristovho môže vziať? Okolo seba vidíte aj okradnutých o lásku Kristovu. Okradol ich diabol a svet o túto – najväčšiu radosť. Koľkí sa dali bez problémov okradnúť ? Mladí i starí ?? - Toto sú otázky , ktoré idú skutočne k podstate nášho praktického kresťanského života. Veľký piatok je v pravde dňom veľkých otázok , ktoré nepríjemne visia nie len nad týmto svetom , ale visia aj nad všeobecným kresťanstvom, ktoré sa pred týmito otázkami skrýva , a preto radšej hrá svoje ochotnícke divadlá.
V akom obrovskom kontraste je toto , čo páchame vo svojom všeobecnom kresťanstve so slovami apoštola Pavla , ktorý napísal : „ Kto nás odlúči od lásky Kristovej ? ... . Lebo som presvedčený , že ani smrť ani život - ani anjeli ani kniežatstvá – ani prítomnosť ani budúcnosť – ani mocnosti ani vysokosť ani hlbokosť – ani nijaké iné stvorenstvá nebudú nás môcť odlúčiť od lásky Božej , ktorá je v Kristu Ježiši, našom pánovi. „ (List Rímskym 8 , 35 – 39) Vo všeobecnom kresťanstve vidíme, aká smiešne , drobné , bezvýznamné veci nás bez problému dokážu odlúčiť od lásky Kristovej , dokážu nás obrať o radosť z lásky Kristovej , o radosť z kríža. Ak je to však tak , či potom nie sme skutočne biedni kresťania ? - Či toto naozaj nestojí za uváženie ? Či toto nestojí za to , aby sme tým vyrazili opäť do sveta , do rodín , medzi priateľov, do ulíc a nepostavili sme tam ľuďom takéto , či podobné otázky ? Skúste sa opýtať všade tam kde prídete , ľudí , z ktorými sa stretnete , aby vám povedali ,aký osobný zisk oni majú z Kríža Kristovho ? Opýtajte sa čo ich dokázalo odlúčiť od lásky Kristovej ? Uvidíte , že to bude určite veľmi zaujímavé , bude to veľmi osobné a živé. Nebude to divadlo . Čo urobíte, urobte aj vy naostro !! AMEN.
Skloníme sa k modlitbe.
Ďakujeme Ti nebeský náš Otec za dokonalú obeť , ktorá bola prinesená na dreve kríža – za nás a za naše hriechy.... A tak Ťa teraz prosíme , aby si nás vystrojených touto radosťou vyslal v moci Svätého Ducha , ktorý v nás prebýva – do sveta , do našich rodín , medzi našich priateľov , jednoducho ku všetkým , ktorí sa od Tvojej lásky – zjavenej na kríži – dali odlúčiť neuveriteľne smiešnymi vecami , na ktorých si teraz zakladajú , v ktoré dúfajú , hoci je nad slnko jasnejšie- že je to len márnosť a honba za vetrom...Pomocou Ducha Svätého – im otvor srdce , dušu a život – pre dokonalú radosť , pre dokonalý zisk , ktorý je možné prijať len z kríža Pána Ježiša Krista.
Amen
Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík