- Oznam: 31. 12. 2009 – 3. 1. 2010 (štvrtok – nedeľa) – ak Pán dovolí, uskutoční sa z Jeho milosti dorasťácko-mládežnícky výlet, miesto = Liptovský Trnovec, cena pre dorasťákov = 20 €, cestu si však musíme hradiť osobitne...

- minule na doraste sme nemali duchovné vyučovanie, pretože sme sa venovali výrobe záložiek do Biblie, ktoré chceme, ak Pán dá, rozdávať spolu s Pohľadmi na Vianoce pre našich bratov, sestry a priateľov, ktorí nás občas prídu pozrieť, zvlášť v tomto vianočnom čase...
- dnes sme pokračovali v duchovom osviežení spätnou väzbou na výlet, ktorý sme absolvovali v Malachove, pripomeniem, že tento výlet, jeho organizáciu, duchovné slovo, hry indoorové + outdoorové, varenie, mali na starosti dorasťáci..., k hodnoteniu tohto výletu sa dnes vyjadril Maťo...
- na začiatok si prečítame zopár povzbudení = V tie dni, keď pribúdalo učeníkov, začali Helenisti reptať proti Hebrejcom, že zanedbávajú ich vdovy pri každodennom obsluhovaní. Dvanásti zvolali teda všetkých učeníkov a povedali: Neprichodí nám opustiť slovo Božie a obsluhovať pri stoloch. Preto vyhliadnite si, bratia, spomedzi seba sedem osvedčených mužov, plných Ducha a múdrosti, ktorých ustanovíme na túto službu; my však budeme usilovní na modlitbách a v službe slova. Táto reč sa páčila všetkým, a vyvolili si Štefana, muža plného viery a Ducha Svätého, ďalej Filipa, Prochora, Nikánora, Timona, Parména a Mikuláša, prozelytu z Antiochie. Postavili ich pred apoštolov, pomodlili sa a ruky kládli na nich. (Sk 6, 1-6) + Vy (spolu) ste telo Kristovo a každý osve (Jeho) úd. Niektorých totiž ustanovil Boh v cirkvi: jedných za apoštolov, druhých za prorokov, tretích za učiteľov, potom ľudí divotvornej moci, ďalej s darom uzdravovať, pomáhať, spravovať a hovoriť (rôznymi)  druhmi jazykov. Či sú všetci apoštolovia? Všetci proroci? Či sú všetci učitelia? Všetci divotvorcovia? Či všetci majú dary uzdravovať? Či všetci hovoria jazykmi? Či ich všetci vedia vykladať? Snažte sa však o vyššie dary! A ja vám ukážem ešte lepšiu cestu! (1Kor 12, 27-31)
- dnes sa budeme baviť o výlete, o tom, ako to tam fungovalo...; z Božieho slova, ktoré sme si prečítali, je jasné, že nemôžu všetci robiť všetko; 1. text nám hovorí o tom, ako apoštolovia zanedbávali vdovy pri svojom každodennom obsluhovaní, a preto sa rozhodli, že si vyberú siedmich diakonov, ktorí by prevzali na seba túto službu => dôležité = apoštolovia nerobili všetko; 2. text jasne hovorí, že každý sme úd tela Kristovho, je dôležité, ako každý jeden úd funguje a ako fungujú tieto údy medzi sebou = ako medzi sebou spolupracujú v rámci jedného tela, veď ruka má inú funkciu ako noha, potom máme 2 ruky, ale jedna je ľavá a druhá je pravá, ľavá môže v niektorých veciach zaskočiť, nahradiť druhú, ale v niektorých nie, veď predsa pravá ruka je obratnejšia (ak si pravák)...
- boli sme na výlete v Malachove..., boli sme rozdelení do 4 skupín = 1. skupina – varenie a indoorové hry, 2. skupina – outdoorové hry, 3. skupina – bojard, 4. skupina – Božie slovo, tieto skupiny pôsobili samostatne, dnes budeme skúmať, aké vzťahy by mali byť v rámci skupiny a medzi skupinami; predstavte si skupinu ľudí, ktorá má na starosti 1 službu, napr. si predstavte vedúcich dorastu, besiedky, tých, ktorí podávajú ruky, jednoducho tých, ktorí vykonávajú spoločnú službu...
- Ako by to malo fungovať v tejto 1 skupine? Napr. čo ja, ako člen chválovej skupiny, by som mal robiť, alebo čo by si mal robiť, ak si v skupine indoorové alebo outdoorové hry? Ako by to malo fungovať dovnútra? (vysvetlívka = vzťahy v rámci 1 skupiny = vzťahy dovnútra a vzťahy medzi skupinami = vzťahy do von) Chcem od vás počuť 1 podstatné meno...
 - Jančiho reakcia – Zasa sa hráme hru hádaj, na čo myslím?!
 - Filip – komunikácia...
- keby sme spolu nekomunikovali, tak potom by sme na nácviku skupiny len zahrali zopár pesničiek + išli by sme domov spať..., naša skupina by bola veľmi zraniteľná...
 - Danda – súdržnosť...
 - Janči – jasný cieľ...
 - Zuzka – jednota...
- áno, ale, jednota je súčasť komunikácie...
- Čo na nás vplýva?
 - Janči – dobré vzťahy...
- Čo by sme mali robiť v skupine?
 - Danda – pomáhať si...
 - Jančiho reakcia – ale to môžeme napísať aj do skupiny do von (Maťo pre názornosť + zrozumiteľnosť využíval ako pomôcku tabuľu, kde vytvoril 2 stĺpce: 1. stĺpec = vzťahy dovnútra a 2. stĺpec = vzťahy do von)
- Čo by sme v rámci skupiny mali robiť?
 - Veva M – rozvíjať sa...
- ja by som to krajšie pomenoval = vyučovať sa...
 - Jančiho reakcia – vyučovať sa môžeme aj do von; do dnu by sme sa vyučovali o tom svojom + do von by sme sa vyučovali všeobecne, napr. na kázeň by sme mali chodiť všetci...
- v rámci skupiny by sme sa mali vyučovať...
 - Zuzkina reakcia – aj napomínať...
- v rámci vzťahov dovnútra sa vieme konkrétnejšie + presnejšie napomenúť, môžeme sa napomínať aj do von, ale je to o čosi komplikovanejšie, pretože ty nevidíš napr. ako sa ľudia na tú ktorú službu pripravujú..., napr. ak prídeš na besiedku + vidíš, ako sa tam deti šalia a povieš Andymu, že to bolo hrozné, že sa mu to vymklo z rúk..., ale pritom nepoznáš ľudí, nevieš, aká bola téma => poznáš tu omnoho menej faktorov...
- Čo by sme nemali robiť do von?
 - Janči – kritizovať...
- do von by som dal neposudzovať...
 - Filipova reakcia – kritizovať podľa mňa znamená napádať niekoho tvrdšie, ale posudzovať znamená vyjadriť svoj názor...
 - Zuzkina reakcia – služby by sa nemali porovnávať...
 - Gabova reakcia – napr. ja by som to vedel lepšie spraviť...
- presne toto som mal na mysli, neporovnávať – on to robí nanič, ja by som to spravil lepšie, je to o neláske, napadlo mi slovo dôverovať, to by som dal dovnútra aj do von...
 - Dáškina reakcia – dôverovať, že Boh ho postavil do tej služby...
 - Dandina reakcia – ale môžeš ho napomenúť...
- všimnite si, že farky nikdy nikoho pred ostatnými nepochváli, ale napriek tomu sme od neho veľmi povzbudzovaní, a to dôverou – farky povie napr. rob, na, spravte výlet vy a bude to dobre..., povzbudzovať by som dal dovnútra aj do von, povzbudzovať je dôležité, veľmi to človeku pomáha, keď to osobnostne nezvláda, napr. keď má problémy doma alebo v zbore s nejakým bratom alebo sestrou, treba, ako som raz počul, vyriekať život do ľudí...
 - reakcia Vevy M – Čo to presne znamená?
- vyplýva to zo Slova = Smrť a život sú v moci jazyka, a kto ho miluje, okúsi jeho ovocie. (Pr 18, 21) – veľmi veľa ľuďom pomôže, keď ich povzbudíte, napr. im poviete: minule to bolo super, dobre to bolo, ďakujem Bohu, že ti dal talenty; človek sa učí ovládať talenty, ktoré mu dal Boh, preto by sme nemali posudzovať človeka, napr. že ty na to nemáš, že ideš iba na 50 %, nepovedz na verejnosti napr., že u nás v zbore je to niekedy kadejaké, ale taký Hillsongs to je iné kafe..., musíš sa naučiť pristať na tom, čo ti Boh ponúka + byť s tým spokojný, rozmýšľaj o veciach ako o Božích daroch + aj tvoje svedectvo bude pôsobiť inak, nauč sa o veciach hovoriť pozitívne, keď sa človek naučí povzbudzovať, naučí sa aj napomínať s láskou, nauč sa vnímať všetky dary ako Božie dary, dobroreč ľuďom, nauč sa komunikovať s ľuďmi, lebo mnohí to nevedia + na koniec rozhovoru zistia, že nevedia, o čom bol rozhovor, ak sa to všetko naučíš, budeš mať dobré vzťahy s ľuďmi, lebo oni vedia, že ich chceš napomenúť preto, lebo ti na nich záleží, miluj to, čo ti Boh dáva, treba sa naučiť komunikovať + zlým situáciám vyhýbať...
 - Dáškina reakcia – a neohovárať...
- uvedomte si, ako to fungovalo na výlete...; výlet pôsobil veľmi profesionálne, neboli tam nijaké konflikty, nezavadzali ste si, všímal som si aj testíky, lebo častokrát sa stáva, že niekto povie, že je to zlá otázka, ide o posudzovanie služby, človek sa nesústredí na odpoveď, ale na otázku..., výrazne sme to pocítili pred 2-3 rokmi v Liptovskom Trnovci na Silvestra, ako sa niektorí mládežníci zachovali..., keď nieto taký za vami príde, ste hotoví, chce vás zrušiť..., teraz sa mi na výlete stalo, že som si nechal skontrolovať svoje odpovede + zistilo sa, že pochybili organizátori, dôležité je, že ak tých ľudí mám naozaj rád, tak im nebudem zlorečiť, nebudem ich zhadzovať, napr. to si mi ako opravil, alebo tomu druhému si to inak opravil ako mne..., je to váš kvíz, vaša zodpovednosť, ja akceptujem všetko, čo robíte, nezhadzujte, neponižujte ľudí, ktorí slúžia Bohu...; inak sa mi výlet veľmi páčil, Slovo bolo perfektné, Boh má s vami svoj zámer..., ale čo mi chýbalo, bolo totálne zastrešenie, čo kedy bude, nikto nevedel, za kým má isť, chýbal mi človek, ktorý by presne vedel, čo kedy bude, jedna vec je plán v hrubých náčrtoch  + druhá vec je akcia v konkrétnych bodoch, verím, že ak Pán dá, budeme to môcť zopakovať, možno spravíte výlet pre konfirmantov v máji, rodičia ale pred konfirmáciou stresujú, šaty a tak..., dovtedy možno stihneme ešte jeden výlet...
- na záver veršíky na povzbudenie = Blahoslavení, ktorí tvoria pokoj, lebo synmi Božími oni budú sa volať. (Mt 5, 9) + Nech nikto tebou nepohŕda pre tvoju mladosť, ale buď vzorom veriacich v reči, správaní, láske [v duchu], vo viere a v mravnej čistote. (1Tim 4, 12)
- uvedomte si, ako to má a ako to nemá fungovať...

vzťahy dovnútra (v rámci jednej skupiny)                 vzťahy do von (vzťahy medzi skupinami)


- Dáška nám ešte rozdala kartičku s veršíkom, ktorý by sme sa mali naučiť naspamäť = Chráň si jazyk pred zlým a svoje pery od lživých rečí; odstúp od zlého a rob dobre, hľadaj pokoj a snaž sa oň! (Ž 34, 14-15) + rozdala nám aj smajlíkov (ktorých vlastnoručne vyrobila!!!) :-)

- potom sme sa opäť venovali výrobe záložiek...

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Filipským 2, 7-11 Ale vzdal sa hodnosti, vzal na seba podobu služobníka, podobný sa stal ľuďom, a keď sa zjavil ako človek, ponížil sa a bol poslušný do smrti, a to až do smrti na kríži. Preto Ho aj Boh nadmieru povýšil a dal Mu meno nad každé meno, aby v Ježišovom mene pokľaklo každé koleno tých, čo sú na nebi aj na zemi, aj pod zemou, a každý jazyk, aby na slávu Boha Otca vyznával, že Ježiš Kristus je Pán.