- o modlitbe sme sa už síce rozprávali, ale nikdy nie je na škodu oživiť si to, trošku z nového uhla + v rámci štúdia Listu Jakuba nám ju priblížil Maťo...
- na dorast z Božej milosti prišla aj Kiina kamarátka + brat Urbašík so svojím vnukom, preto sa Maťo rozhodol, že ich oboznámiť s práve preberaným učivom = List Jakuba
- vidím tu asi 2-3 nových ľudí, ktorí tu ešte neboli, a preto vám priblížim, čo sa u nás zvyčajne na doraste deje = práve preberáme List Jakuba po častiach, dnes je to posledná časť = Jakub 5. kapitola...
- Trpí niekto medzi vami? Nech sa modlí. Raduje sa niekto? Nech spieva žalmy. Je niekto chorý medzi vami? Nech si zavolá starších zboru a nech sa modlia nad ním, keď ho v Pánovom mene pomazali olejom. A modlitba z viery zachráni chorého a Pán ho pozdvihne. A ak sa dopustil hriechov, odpustí sa mu. Preto si vyznávajte navzájom hriechy a navzájom sa modlite za seba, aby ste sa vyliečili. Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. Eliáš bol človek podrobený utrpeniu ako vy. Ale horlivo sa modlil, aby nepršalo, a nepršalo na zemi tri roky a šesť mesiacov. A zase sa modlil, a nebo dalo dážď a zem vydala úrodu. (Jk 5,13-18)
- O čom je to? O čom sa budeme dnes baviť?
- Lenka – o modlitbe...
- Ako by ste definovali modlitbu?
- Kia – je to rozhovor veriaceho s Bohom
- V televízore som kedysi videl modlitby za svetový mier... Myslíte si, že každú modlitbu vypočuje Boh?
- nie
- Všetci sa tam modlili k Bohu... Prečo sa my modlíme + myslíme si, že nás Boh vypočuje? Určite tomu veríme, ale prečo?
- Simonka – lebo sa modlíme pre Neho...
- Z čoho pramení naša viera?
- brat Urbašík – celé naše snaženie by sa malo opierať o slovo Božie, v Ňom sú zasľúbenia pre nás, v Biblii sa dozvedáme, že modlitba spravodlivého bude vypočutá...
- vaša istota pramení z Božieho slova; môžete byť zdeptaní, 3 roky sa modlíte za niečo + stále nič => musíte sa o niečo oprieť = Božie slovo
- Keď bojujete duchovný boj, čo predstavuje meč Ducha?
- Zuzka, Kia – slovo Božie
- diabol sa vás snaží oklamať – odkiaľ to máš, že ťa Boh vypočuje => vaša modlitba musí byť pevne postavená na Božom slove, musíte si byť istí, že ste deti Božie – Ale tým, čo Ho prijali, dal moc stať sa deťmi Božími, tým, čo veria v Jeho meno, ktorí boli splodení nie z krvi, ani z telesnej žiadosti, ani z vôle muža, ale z Boha. (Jn 1,12) – sme deti Božie, vyznávame Ježiša Krista ako Pána nášho života, prosíme Boha v mene Ježiša Krista + je to správne, toto nám ponúka Boh, je dôležité vedieť, prečo sa máme modliť...
- V akých situáciách vyzýva Jakub k modlitbe?
- Zuzka – keď sme chorí, keď trpíme...
- Broňo – keď sa radujeme...
- to znamená, že sa máme modliť v každej chvíli; počul som aj také vyjadrenia, že Boh je ako splachovací záchod, ideme naň, len keď nám je zle, až vtedy si naň spomenieme, len vtedy zvyčajne prídeme za Ním + prosíme Ho – odpusť nám, toto je najčastejšia vec, kedy sa kresťan, ale aj nekresťan, obracia k Bohu; Boh je niekto, s kým máte vzťah, máte vzťah aj s ľuďmi + určite nejdete za nimi iba vtedy, keď je vám zle..., radujte sa z Neho, spievajte Mu, modlite sa k Nemu, všetko toto môžete robiť s Ním; ak sa v modlitbe radujete, môžete povzbudiť ostatných, môžete napr. vyjadriť, akú radosť + pokoj vám dal Boh pri pohovore, pri písomke..., On sám vás nazýva bratmi – A [ako šli zvestovať to Jeho učeníkom], ajhľa, Ježiš sa stretol s nimi a povedal: Buďte pozdravené! A ony pristúpili, objali Mu nohy a klaňali sa Mu. Ježiš im riekol: Nebojte sa! Choďte, zvestujte to mojim bratom, aby šli do Galiley; tam ma uvidia. (Mt 28,9-10) – On k vám pristupuje ako ku bratom, a preto aj vy sa s Ním zdieľajte ako s bratom
- reakcia brata Urbašíka – Pavel vraví, aby sme sa neustále modlili, ale naše ľudské ja nám to nedovolí, z praxe to viem..., Bohu treba poďakovať aj za drobnosti, napr. že som nehavaroval, že som prešiel na zelenú, spomeňte si na Neho, aj keď je vám dobre... + prišla mi 1 myšlienka, ktorú by sme mohli rozobrať – Ako sa pozeráte na predpísané modlitby v iných cirkvách? Ako to vnímate? Ako sa na to pozeráte?
- Kiina reakcia (doplňujúca otázka) – Ako beriete modlitby, pri ktorých sa ľudia hádžu, vykrikujú, šalejú?
- je to ohraničenie, 1. modlitba (predpísaná) je naučená, je bezduchá, každú chvíľu to človek opakuje, nerozmýšľa nad tým, čo vraví, ale nad niečím iným, táto modlitba vychádza z tradície, je to taký extrém, Ježiš napádal farizejov, že zámerne odriekali dlhé modlitby u vdov, aby ich vyjedali – [Beda vám, zákonníci a farizeji-pokrytci, že vyžierate domy vdov pod zámienkou dlhých modlitieb; preto prepadnete prísnejšiemu súdu.] (Mt 23,14) + 2. modlitba (šalená) je veľmi citlivá, pri nej ste do niečoho psychicky vmanipulovaní, neviete, čo robíte...
- Zažili ste niečo také?
- Kia – u uja Zdena bol aj Romčo, keď to videl, chcel ísť preč, preto som sa o tom rozprávala aj s farkym...; ja sa so svojimi priateľmi tak nerozprávam (šalene), nehovorím Miške naučené slová..., ja len, že som sa s tým stretla...
- praví uctievači uctievajú Boha v duchu + v pravde – v duchu = človek je prítomný, vníma, čo sa okolo neho deje, stav nepríčetnosti nie je v duchu, ani hypnóza nie je v duchu, pri nej počúvate monotónnu hudbu + zároveň kazateľa => veľmi ľahko prijmete jeho slová..., existuje ambient = štýl hudby, konkrétne technohudba, je tam rýchly kopák + je to monotónne, pri počúvaní tejto hudby sú ľudia nepríčetní, nevedia, čo robia, nevedia o sebe; v pravde = biblicky = neprosíme Alaha ani Budhu, neprosíme Boha, aby niekto zomrel; keď sa modlíte, musíte byť duchom prítomní, inak je to manipulácia...
- Gabo – niektorí ľudia tvrdia, že aj keď sa modlia k inému bohu, že je to v podstate tej istý Boh, ku ktorému sa aj ja modlím...
- Ježiš mu riekol: Ja som cesta i pravda i život. Nik neprichádza k Otcovi, ak len nie skrze mňa. (Jn 14,6) – k Bohu môžeme pristupovať len skrze Ježiša Krista
- Zuzka – modlitba zo začiatku nemusí byť super, modlitba sa stále mení, zo začiatku je chaotická, ale potom sa mení...
- svojho času som riešil jednu myšlienku – prečo musím hovoriť pri modlitbe, keď On to vie skôr, ako to poviem – Hospodine, Ty si ma preskúmal a poznal. Ty vieš, či sadám, či vstávam; i moju myšlienku chápeš zďaleka. Ty pozoruješ, či chodím, či ležím, o všetkých mojich cestách vieš. Ešte nemám slovo na jazyku, a Ty, Hospodine, už ho celkom vieš. (Ž 139,1-4) – Prečo by som sa mal modliť ústami, nestačí povedať len amen, veď On vie, čo chcem povedať?
- Kiina reakcia – aby aj ostatní vedeli, čo prežívaš, čo ťa trápi, z čoho máš radosť..., keď sa budeš v duchu modliť, ostatní to nebudú vedieť...
- Boh od nás chce, aby sme svoje myšlienky vyjadrili ústami – prečo – keď vy niečo poviete, je to pre vás záväzné, keby som Evke na svadbe pred Bohom nepovedal nahlas svoje áno, mohli by sme si robiť, čo chceme, mohli by sme sa aj rozísť...; keď sa modlím + poviem, že mám problém, ostatní o tom vedia, Boh chce, aby sme svoje slová brali vážne – Smrť a život sú v moci jazyka, a kto ho miluje, okúsi jeho ovocie. (Pr 18,21) + Ak ústami vyznávaš Pána Ježiša a v srdci veríš, že Ho Boh vzkriesil z mŕtvych, budeš spasený; lebo srdcom veríme na spravodlivosť a ústami vyznávame na spasenie. Písmo totiž hovorí: Ktokoľvek verí v Neho, nebude zahanbený. (Rím 10,9-11) – ústa sú vo vzťahu veľmi dôležité, čo poviete, to je záväzné, keď sa nahlas modlíte, ľudia vedia, čo vás teší, čo vás trápi – Jedni druhých bremená znášajte, a tak naplníte zákon Kristov. (Gal 6,2), slovo má svoju váhu => Boh chce, aby ste sa modlili nahlas, lebo keď sa nahlas modlíte, dávate pozor na to, čo vravíte, Boh chce, aby ste hovorili, lebo On používa vaše ústa; keď sa v duchu modlíš, nevieš, či sa nemodlíš blbosti, napr. aby si narástol, ale keď sa nahlas modlíš, dobre si premyslíš, čo povieš, Boh ťa vychováva + ty si uvedomíš, o čo ti v živote ide, nie je jedno, čo si myslíš a čo povieš...
- reakcia brata Urbašíka – pripomeniem, čo možno nevnímate - aj v evanjelickej cirkvi nie je však demokracia, v niektorých evanjelických zboroch platí: ak som ja farár, tak potom modlitby ostatných budú utlmované + ľudia sa ostýchajú modliť medzi ostatnými, vyhovárajú sa, vravia, že sa radšej budú modliť v komôrke..., dnes sa situácia zmenila, brat farár je jednoduchý, raz povedal – ja som tu z vás najmenší, pretože ja som váš služobník, jeden pán sa ozval na adresu brata farára – vy ste sa ale zhodili..., na druhej strane aspoň vidíte, aká je tradícia v ľuďoch..., nie je všade tak, ako tu, my máme priestor aj čas, napr. v spevokole, medzi bratmi a sestrami, sa najprv prečíta slovo Božie, potom sa modlí, celý kolektív vníma túto modlitbu, v pondelok o 17:00 h sa dotyčný človek pomodlí + na záver sa pomodlí brat Kollár, spev je modlitba, ktorá sa spieva, neexistuje kresťanská hudba, iba kresťanský text, keby chýbal text, nebolo by to ono...
- Má ešte niekto niečo k forme modlitby?
- nikto nič
- Čo treba podľa 14. verša urobiť s človekom, ktorý je chorý?
- Je niekto chorý medzi vami? Nech si zavolá starších zboru a nech sa modlia nad ním, keď ho v Pánovom mene pomazali olejom. (Jk 5,14)
- Miško – prosiť starších zo zboru...
- olej je v Božom slove vnímaný dvojitým spôsobom: 1. spôsob = olej je znakom Ducha Svätého, daný človek sa pomazával olejom, aby bol oddaný Bohu, takto pomazal Samuel Saula a Dávida, olej je znakom oddelenia pre Boha – Vtedy vzal Samuel nádobu s olejom a vylial mu ho na hlavu; pobozkal ho a riekol: Ajhľa, pomazal ťa Hospodin za knieža nad svojím dedičstvom. (1Sam 10,1) + A pomaž ich, ako si pomazal ich otca; nech mi slúžia ako kňazi. Ich pomazanie bude pre nich znamenať večné kňazstvo z pokolenia na pokolenie. (2M 40,15)- je to o oddelení sa pre Božiu činnosť, o odovzdaní sa pre službu Bohu; 2. spôsob = čo sa týka chorôb, olej sa v Biblii spomína ako klasická liečebná metóda – Od päty po hlavu nič zdravého na ňom, samá modrina a jazva a čerstvá rana, nevytlačená, neobviazaná a nezmäkčovaná olejom. (Iz 1,6) – tu vidno, že olej sa používal ako liek, pomoc...; choroba môže byť dôsledkom nejakého hriechu v živote človeka, ale nemusí – Preto ktokoľvek by nehodne jedol chlieb alebo pil z kalicha Pánovho, previní sa proti telu a krvi Pánovej. Skúmaj sa teda, človeče, a tak jedz z chleba a pi z kalicha; lebo kto nehodne je a pije, odsúdenie si je a pije, lebo nerozoznáva telo [Pánovo]. Preto je medzi vami mnoho slabých a nemocných, a mnohí odumierajú. (1Kor 11,27-30) – prítomnosť hriechu v živote človeka môže spôsobovať chorobu; Ježiš odpovedal: Ani tento nezhrešil, ani jeho rodičia, ale (stalo sa to preto), aby skutky Božie boli zjavené na ňom. (Jn 9,3) - niekedy sme chorí preto, aby Boh zjavil na nás svoju slávu; keď sa modlíme za chorých, dávame ich do Božích rúk, Boh je zvrhovaný Pán, veľakrát sa stalo, že choroba, ktorú mal istý človek, mu pomohla ku spaseniu, alebo aby si obnovil svoj vzťah s Bohom, alebo Boh si použil jeho chorobu, aby došli k spaseniu aj ostatní ľudia; choroba je dôsledkom toho, že sme hriešni, že máme hriešne telo = nie sme dokonalí, naše telo má problémy, sme hriešni; choroba neprichádza len tak; nie vždy je choroba dôsledkom hriechu, niekedy chce Boh na človeku, ktorý je chorý, zjaviť svoju slávu, my o tom nerozhodujeme, my môžeme iba chorých odovzdať do Božích rúk, podriaďujeme sa Jeho vôli, Boh hľadí do srdca, nehľadí na to, aký vysoký je človek, ako nízko sa klania, pre Boha je dôležité, že to odovzdáme Jemu + je iba na Ňom, čo s tým spraví, nemôžeme si vynútiť, aby bol daný človek zdraví, človek sa potom sklame, odíde z cirkvi, že takého Boha nechce a potom sa danému človeku vodí ešte horšie...
- reakcia brata Urbašíka – keď je človek v ťažkom položení, má bližšie k Bohu, voľakedy, aby boli ľudia bližšie k Bohu, sami sa bičovali, zatvárali sa do kláštorov, kde boli o chlebe + vode, na druhej strane neviedli správny spôsob života, lebo boli izolovaní od okolitého sveta, a tak nezvestovali ostatným evanjelium – Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca i Syna i Ducha Svätého. (Mt 28,19) a potom sú ešte divní ľudia, ktorí sa dávajú ukrižovať, lebo si myslia, že takto dajú Ježišovi svoju najväčšiu obeť, On však také veci od nás nechce...
- Preto si vyznávajte navzájom hriechy a navzájom sa modlite za seba, aby ste sa vyliečili. Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. (Jk 5,16) – raz som sa s Ivom rozprával o tom, že Katka má problém s vyznávaním hriechov, povedal som jej práve toto slovo..., keď si budeme navzájom vyznávať hriechy, môže to odstrániť naše choroby, ktoré sú mnohokrát dôsledkom toho, v akom stave je naša duša, často nás trápi neodpustenie, chodíme napätí, máme vredy, psychické choroby, je to silné slovo, majme pokoj s každým, Boh to zariadil tak, že keď máš niečo proti niekomu, vráti sa ti to...
- reakcia brata Urbašíka – viac škodíš sebe ako tomu druhému...
- prevenciou chorôb je duchovný spôsob – keď vidíš, že niečo nie je v poriadku, choď za daným človekom, zmier sa s ním, lebo to má vplyv na tvoje zdravie...
- reakcia brata Urbašíka – treba sa zdieľať, treba hovoriť o svojich hriechoch, ťažkostiach, ľudia - psychológovia to dali do jednej poučky = máš problém, zver sa niekomu + polovica tvojho problému je fuč..., má to veľký význam...
- Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. (Jk 5, 2. polovica 16. verša) – prečo sa modliť – lebo modlitba môže veľa zmôcť, keby sme mali takú vieru ako horčičné zrno, mohli by sme aj hory prenášať...
- Čo viete o Eliášovi?
- Kia – že bol vzatý...
- dobre, tak sme začali od konca...
- Kto bol s ním?
- Broňo – Elízeus
- Eliáš chcel, aby Elízeus išiel preč, aby nebol pri tom, keď bol vzatý; určite poznáte jednu veľmi známu príhodu – Eliáš žil za čias izraelského kráľa Achába, ktorý mal ženu Ízebelu, ktorá pochádzala zo Samárie, bola teda pohanka, Samárčania sa klaňali Baalovi = boh búrky a dažďa, izraelský kráľ Acháb sa pod vplyvom svojej ženy tiež klaňal Baalovi, preto Eliáš vystúpil proti nemu + povedal mu, že nebude pršať, iba ak na jeho slovo = dokiaľ Eliáš nepovie, bolo to odvážne, totálne poprel Baalove božstvo, keďže Baal bol bohom búrky, Eliáš potom odišiel + 3 roky a 6 mesiacov nepršalo, usadil sa pri potoku, kde ho živili krkavce, Hospodin ho potom poslal do Sarepty, aby ho tam živila jedna vdova, prosil ju, aby mu dala niečo zjesť, ale nech najprv je on až potom ona i jej syn + povedal jej, že dokiaľ nebude pršať, neminie sa jej ani múka ani olej = vždy dačo bude, potom sa Eliáš vrátil, stretol sa s Achábom + na vrchu Karmel dal zhromaždiť celý Izrael, aby tam Hospodin ukázal Izraelcom, kto je skutočným pravým Bohom Izraela, na tomto vrchu sa zhromaždili proroci Baala a Ašéry + Eliáš pred zrakom celého Izraela, Eliáš aj proroci pripravili junca na obeť, ale oheň nerozkladali, Boh, ktorý odpovie ohňom, je skutočným Bohom, potom Eliáš povedal prorokom, aby vzývali svojho boha, modlili sa, snažili sa, ale nič, potom prišiel Eliáš za nimi + provokoval ich, aby sa ešte viac modlili, ale Baal nič, potom bol rad na Eliášovi, prikázal, aby jeho junca obliali vodou + zapálilo sa to, Boh prijal túto obeť, potom dal Eliáš na Boží príkaz zavraždiť Baalových prorokov, takto odstránil duchovnú nečistotu, preto buďte opatrní, keď prídete do kontaktu s duchovnými vecami...
- reakcia brata Urbašíka – kráľ Acháb si zobral Ízebel, ktorá bola z iného kmeňa, prostredia, bola pekná, zlákala svojho muža, aby sa klaňal Baalovi, preto neberte si evanjelici katolíčky + opačne, ani sa neberte nakríž, lebo tak skĺzate, dávate priestor Ízebel, Acháb pod jej vplyvom začal zavádzať Baala..., ja veľmi blahorečím Bohu, že sa tu aj ženíte + beriete, nie je problém oženiť sa s cigánkou, Češkou, ale uvedomte si, že sú z iného prostredia, sú tam iné zvyky, mentalita, a preto dochádza k problémom; nejaké knieža sa zaľúbilo do cigánky, keď sa vrátilo z poľovačky, ona práve kládla oheň v strede sály..., v týchto prípadoch dovoľujete, aby sa k vám dostávali cudzie vplyvy, nie všetci sme takí silní odolať im, ide o to, aby ona prišla do vášho chrámu, nie vy do jej chrámu a potom sú tu aj problémy s krstom...
- Dáškina reakcia – aj Šalamúna zviedli ženy, má to vplyv...
- no jasné, ženy majú veľký vplyv... :-)
- reakcia brata Urbašíka – Ízebel skončila nakoniec veľmi biedne, jej telo žrali psy na poli...
- keď zvíťazil na vrchu Kamrel, povedal svojmu sluhovi, aby šiel k moru pozrieť sa, či nevidí nejaký oblak, žiaden oblak, potom mu prikázal, aby sa 7-krát vrátil, pri siedmom raze uzrel maličký obláčik, vtedy povedal svojmu sluhovi, aby išiel rovno za Achábom + povedal mu, že ide pršať..., bol vytrvalý, preto ho aj Jakub uvádza ako príklad...; Eliáš bol vzatý, jeho život bol spätý s Bohom...
- brat Urbašík – Koľko veršov sme dnes asi prebrali?
- Kia – asi 6... (z Jakuba...)
- brat Urbašík – chcem poukázať na to, že netreba čítať Božie slovo ako román, nemusíme toho prečítať kvantum..., dôležité je však to, čo vo vás ostalo..., keď to preberáme takto do hĺbky, viac si toho zapamätáme...
- Eliáš bol človek ako vy, bol podrobený Božej vôli, bol dokonca psychicky relatívne labilný, kvôli Ízebel utekal stovky kilometrov, keď ho chcela zabiť, veľakrát bojoval sám so sebou, nebol si vždy istý...; Boh formuje naše modlitby, aby boli v súlade s Jeho vôľou, Boh túži, aby sme spoznali Jeho túžby + modlili sa tak, ako On chce, človek narobí veľa chaosu vo vzťahoch, v práci, ale Boh ho formuje + túžby človeka sa otáčajú + človek začína vnímať, čo Boh od neho chce, chce, aby jeho túžby boli v súlade s Jeho vôľou, učíme sa modliť tak, ako je Jeho vôľa, aj Ježiš to tak urobil, keď sa modlil v Getsemanskej záhrade – Nato poodišiel trochu, padol na tvár a modlil sa takto: Otče môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich. Avšak nie ako ja chcem, ale ako Ty. (Mt 26,39) – ak zosúladíte vaše túžby s Božími túžbami, vtedy začnete inak vnímať modlitbu, keď máte s niekým rovnakú túžbu, hneď sa hodíte na seba... :-), vidíte, že Boh chce konať v živote človeka, chce, aby ste išli za Ním + boli spasení, musíte postupne spoznávať Božiu túžbu, aby ste sa dostali na Jeho vlnu + modlili sa Jeho vôľu a potom to bude nádherné, Boh bude konať, budete poznať Jeho srdce + Jeho vôľu...
- reakcia brata Urbašíka – pamätám si záver z jednej kázne, na ktorej bolo povedané, že ak je stredom tvojho života Boh, ide to s tebou dobre, ale ak je na okraji, potácaš sa, tvoj život sa nekrúti tak, ako sa má, brat farár bol u nás na chate, kde bola evanjelizácia, náš život pripodobnil ku koliesku z magnetofónu (platňa), ak je Boh v tvojom strede, točí sa správne, ak nie, všetko sa tacká...; keď stretnem niekoho z vás, prechovávam k vám väčšiu lásku ako ku svojej vlastnej sestre, lebo ste so mnou na rovnakej vlnovej dĺžke...
- Peťo – chcel by som trošku odľahčiť, Eliáš bol človek ako my – Potom Eliáš povedal Achábovi: Choď hore, najedz sa a napi, lebo počuť hučanie dažďa. Keď sa Acháb pobral hore zajesť si a vypiť, vystúpil Eliáš na vrchol Karmela, sklonil sa k zemi, položil si tvár medzi kolená a povedal svojmu sluhovi: Choď a pozri sa smerom k moru. On šiel, a keď sa pozrel, povedal: Nieto tam ničoho. Nato mu prikázal: Sedemkrát sa vráť! Pri siedmom raze sa ozval: Hľa, malý obláčik ako ľudská dlaň vystupuje od mora. Vtedy mu prikázal: Choď povedať Achábovi: Priahaj a ponáhľaj sa dolu, aby ťa dážď nezadržal. Za malú chvíľu nebo stemnelo mrakmi s vetrom a spustil sa veľký dážď. Acháb nasadol a odišiel do Jezreela. Ruka Hospodinova bola s Eliášom, takže si opásal bedrá a bežal pred Achábom, až tam, ako sa ide do Jezreela.
- reakcia Vevy M – Kde to bolo?
- Peťo – v Jezreeli... :-), jaj, ty myslíš adresu, 1. Mojžišova 18,41-46... :-); všimol som si, to čo už aj Maťo rozprával, že Eliáš bol človek ako my, bol úplne normálny, príbehy s Eliášom sa v našich očiach zdajú veľké, ale aj Eliáš mal problémy ako my, jeho problémy sú nám blízke...
- brat Urbašík – Eliáš bol asi jediný človek, ktorého Boh ako Ježiša Krista zobral do nebies, nenechal ho zhniť v zemi, keď Ježiš Kristus umieral, vravel – Éli, Éli, lama sabachtani? = Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil? + tí, čo to počuli, si mysleli, že sa dovoláva Eliáša, ktorého vzal do nebies ohnivý koč...
- takýchto hrdinov viery si netreba idealizovať, napr. Dávid scudzoložil s Bat-Šebou...
- reakcia brata Urbašíka – ale Dávida Boh aj ukážkovo potrestal...
- treba sa vzdať túžby zariadiť si život podľa vlastných predstáv + treba žiť podľa Božieho slova, chlieb života nie je v časopisoch, napr. Báječná žena, Nový čas pre ženy, tam nenájdete návod ako vychovávať vaše deti; keď Dávid zhrešil, prišiel za ním prorok Nátan, rozpovedal mu príbeh o bohatom mužovi, ktorý mal veľa oviec + o chudobnom, ktorý mal iba jednu jedinú ovečku, za bohatým prišiel pocestný, nechcel zobrať zo svojich oviec, aby mu niečo pripravil, preto vzal ovečku chudobného človeka..., Dávid odpovedal Nátanovi, že taký človek si zaslúži smrť, nato mu Nátan odpovedal – ty si to...; Abrahám, otec viery, klamal, že jeho žena Sára, je jeho sestra, aby ho kvôli nej nezabili, bola totiž veľmi pekná, aj keď vtedy mala asi 74 rokov..., boli to ľudia ako vy, boli výnimoční v odovzdaní sa Bohu + Jeho slovu...
- brat Urbašík – Boh nám dal nejaké dary, dar spevu, slova..., Boh hovorí – ako som ti dal dary, tak ich využívaj, ak nie, hrešíš, lebo neslúžiš + nepomáhaš druhým...
- záver – zhrnutie = odovzdávajte chorých do Božích rúk, pevne sa postavte na Božie slovo + Eliáš bol normálny človek...
- brat Urbašík – ešte Izaiáša spomeniem..., je tam nádherné slovo..., Boh potrebuje niekoho niekde poslať, ale nieto nikoho, kto by šiel, vtedy Izaiáš povie – tu som, povedzme aj my Bohu – Pane, tu sme, pošli nás...
- Peťova reakcia – a Jeremiáš, aké mal problémy sám so sebou...
- brat Urbašík – môžeme sa pozrieť aj do nedávnej minulosti, napr. Martin Luther + iní, teraz dakedy bola aféra v katolíckej cirkvi, chceli ju reformovať..., keď Martina Luthera zavolali pred koncil, dostal sa do kliatby, mohol ho hocikto beztrestne zabiť, on vtedy pred nimi vyhlásil – tu stojím, inak nemôžem, neodvolal to, keď iných pricvikli, odvolali, aj takí ľudia boli..., aj po týchto troch katolíckych kňazoch chceli, aby to odvolali..., treba reformovať cirkev, ale kto by sa odvážil..., Boh si v každej dobe nájde ľudí, Pán si našiel Luthera, a tak sme tu dnes v inej polohe ako tí, čo sú na Hôrke...
- Peťova reakcia – páči sa mi to, čo povedal Luther – Ak mi niekto dokáže vyvrátiť moje tvrdenia na biblickom základe tak ich odvolám, boli to Bohom vnuknuté slová..., život je zložitý, také kombinácie..., to sa nedá vymyslieť..., človek sa dostáva do takých situácií..., ťažko sa vtedy argumentuje..., nezáleží odo mňa, či to viem momentálne zargumentovať...
- Kiina reakcia – Lebo kráľovstvo Božie nie je v reči, ale v moci. (1Kor 4,20) - nezáleží na tvojich slovách, ale na Božej moci, je to jednoduchý výrok...
- Peťo – po Husovi prišiel Luther. Hus ten povedal, že skončí v plameňoch + skončil, 1 rok po Husovi prišiel ďalší(Jeroným Pražský), ktorý tiež skončil v plameňoch..., Luther bol katolík, on nechcel zakladať novú cirkev, on chcel, aby ľudia svoju pozornosť opäť upriamili na Božie slovo...
- je tu taký zaujímavý príklad toho, aký je rozdiel medzi sektármi a reformátormi – Luther nechcel odísť z katolíckej cirkvi, bojoval proti systému, donútili ho, aby definoval, čomu verí, nechcel sa oddeliť, to urobili ľudia okolo neho..., sektár si myslí, že je niečo viac, že to, čo vie, ostatní nevedia - tu ma neberú vážne, preto odchádzam..., človek sa cíti viac + neznesie záťaž, neznesie ľudí okolo seba, chýba mu láska – Láska všetko znáša, všetkému verí, všetkého sa nádejá, všetko pretrpí. (1Kor 13,7), Ježiš všetko o nás vedel, vedel, akí sme hriešni, ale znášal kríž preto, aby sme aj my natvrdlí pochopili Jeho veľkú lásku k nám, sektár hovorí – ja na vás kašlem + idem preč, ja to viem najlepšie, Ježiš Kristus nechce toto oddelenie, sektár hovorí – títo natvrdlí..., to nemá zmysel, odchádzam...; keby aj bola pravda, že nemáme Božieho ducha, tak sa snažím považovať druhých za hodnejších od seba, to je láska..., sektár vraví – ja som dôležitý, vy ma nechápete, vy ste mimo, keď ja odídem, skončili ste, už to dlho nepotrvá u vás, príklad sektárstva + lásky...
- Dáškina reakcia – Nič nerobte z hašterivosti a márnej ctižiadosti, ale radšej v pokore iných pokladajte za hodnotnejších než seba. (Flp 2,3) – nie je tu definované, že máš iba veriacich pokladať za hodnejších než seba, ale aj tých, ktorí ti nevyhovujú...
- Peťova reakcia – pamätáte si, čo Pavel hovorí o biskupoch - hovorí, že biskupi musia mať dobrú vizitku pred ľuďmi vo svete, Bohu záleží na tom, aby celý váš život bol svetlom pre ľudí...
- neveriaci ľudia sa iba sťažujú na veriacich, že sa iba modlikajú, že nič nerobia, preto vezmite lopaty a metly + poďme odhadzovať sneh!
- vidím tu asi 2-3 nových ľudí, ktorí tu ešte neboli, a preto vám priblížim, čo sa u nás zvyčajne na doraste deje = práve preberáme List Jakuba po častiach, dnes je to posledná časť = Jakub 5. kapitola...
- Trpí niekto medzi vami? Nech sa modlí. Raduje sa niekto? Nech spieva žalmy. Je niekto chorý medzi vami? Nech si zavolá starších zboru a nech sa modlia nad ním, keď ho v Pánovom mene pomazali olejom. A modlitba z viery zachráni chorého a Pán ho pozdvihne. A ak sa dopustil hriechov, odpustí sa mu. Preto si vyznávajte navzájom hriechy a navzájom sa modlite za seba, aby ste sa vyliečili. Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. Eliáš bol človek podrobený utrpeniu ako vy. Ale horlivo sa modlil, aby nepršalo, a nepršalo na zemi tri roky a šesť mesiacov. A zase sa modlil, a nebo dalo dážď a zem vydala úrodu. (Jk 5,13-18)
- O čom je to? O čom sa budeme dnes baviť?
- Lenka – o modlitbe...
- Ako by ste definovali modlitbu?
- Kia – je to rozhovor veriaceho s Bohom
- V televízore som kedysi videl modlitby za svetový mier... Myslíte si, že každú modlitbu vypočuje Boh?
- nie
- Všetci sa tam modlili k Bohu... Prečo sa my modlíme + myslíme si, že nás Boh vypočuje? Určite tomu veríme, ale prečo?
- Simonka – lebo sa modlíme pre Neho...
- Z čoho pramení naša viera?
- brat Urbašík – celé naše snaženie by sa malo opierať o slovo Božie, v Ňom sú zasľúbenia pre nás, v Biblii sa dozvedáme, že modlitba spravodlivého bude vypočutá...
- vaša istota pramení z Božieho slova; môžete byť zdeptaní, 3 roky sa modlíte za niečo + stále nič => musíte sa o niečo oprieť = Božie slovo
- Keď bojujete duchovný boj, čo predstavuje meč Ducha?
- Zuzka, Kia – slovo Božie
- diabol sa vás snaží oklamať – odkiaľ to máš, že ťa Boh vypočuje => vaša modlitba musí byť pevne postavená na Božom slove, musíte si byť istí, že ste deti Božie – Ale tým, čo Ho prijali, dal moc stať sa deťmi Božími, tým, čo veria v Jeho meno, ktorí boli splodení nie z krvi, ani z telesnej žiadosti, ani z vôle muža, ale z Boha. (Jn 1,12) – sme deti Božie, vyznávame Ježiša Krista ako Pána nášho života, prosíme Boha v mene Ježiša Krista + je to správne, toto nám ponúka Boh, je dôležité vedieť, prečo sa máme modliť...
- V akých situáciách vyzýva Jakub k modlitbe?
- Zuzka – keď sme chorí, keď trpíme...
- Broňo – keď sa radujeme...
- to znamená, že sa máme modliť v každej chvíli; počul som aj také vyjadrenia, že Boh je ako splachovací záchod, ideme naň, len keď nám je zle, až vtedy si naň spomenieme, len vtedy zvyčajne prídeme za Ním + prosíme Ho – odpusť nám, toto je najčastejšia vec, kedy sa kresťan, ale aj nekresťan, obracia k Bohu; Boh je niekto, s kým máte vzťah, máte vzťah aj s ľuďmi + určite nejdete za nimi iba vtedy, keď je vám zle..., radujte sa z Neho, spievajte Mu, modlite sa k Nemu, všetko toto môžete robiť s Ním; ak sa v modlitbe radujete, môžete povzbudiť ostatných, môžete napr. vyjadriť, akú radosť + pokoj vám dal Boh pri pohovore, pri písomke..., On sám vás nazýva bratmi – A [ako šli zvestovať to Jeho učeníkom], ajhľa, Ježiš sa stretol s nimi a povedal: Buďte pozdravené! A ony pristúpili, objali Mu nohy a klaňali sa Mu. Ježiš im riekol: Nebojte sa! Choďte, zvestujte to mojim bratom, aby šli do Galiley; tam ma uvidia. (Mt 28,9-10) – On k vám pristupuje ako ku bratom, a preto aj vy sa s Ním zdieľajte ako s bratom
- reakcia brata Urbašíka – Pavel vraví, aby sme sa neustále modlili, ale naše ľudské ja nám to nedovolí, z praxe to viem..., Bohu treba poďakovať aj za drobnosti, napr. že som nehavaroval, že som prešiel na zelenú, spomeňte si na Neho, aj keď je vám dobre... + prišla mi 1 myšlienka, ktorú by sme mohli rozobrať – Ako sa pozeráte na predpísané modlitby v iných cirkvách? Ako to vnímate? Ako sa na to pozeráte?
- Kiina reakcia (doplňujúca otázka) – Ako beriete modlitby, pri ktorých sa ľudia hádžu, vykrikujú, šalejú?
- je to ohraničenie, 1. modlitba (predpísaná) je naučená, je bezduchá, každú chvíľu to človek opakuje, nerozmýšľa nad tým, čo vraví, ale nad niečím iným, táto modlitba vychádza z tradície, je to taký extrém, Ježiš napádal farizejov, že zámerne odriekali dlhé modlitby u vdov, aby ich vyjedali – [Beda vám, zákonníci a farizeji-pokrytci, že vyžierate domy vdov pod zámienkou dlhých modlitieb; preto prepadnete prísnejšiemu súdu.] (Mt 23,14) + 2. modlitba (šalená) je veľmi citlivá, pri nej ste do niečoho psychicky vmanipulovaní, neviete, čo robíte...
- Zažili ste niečo také?
- Kia – u uja Zdena bol aj Romčo, keď to videl, chcel ísť preč, preto som sa o tom rozprávala aj s farkym...; ja sa so svojimi priateľmi tak nerozprávam (šalene), nehovorím Miške naučené slová..., ja len, že som sa s tým stretla...
- praví uctievači uctievajú Boha v duchu + v pravde – v duchu = človek je prítomný, vníma, čo sa okolo neho deje, stav nepríčetnosti nie je v duchu, ani hypnóza nie je v duchu, pri nej počúvate monotónnu hudbu + zároveň kazateľa => veľmi ľahko prijmete jeho slová..., existuje ambient = štýl hudby, konkrétne technohudba, je tam rýchly kopák + je to monotónne, pri počúvaní tejto hudby sú ľudia nepríčetní, nevedia, čo robia, nevedia o sebe; v pravde = biblicky = neprosíme Alaha ani Budhu, neprosíme Boha, aby niekto zomrel; keď sa modlíte, musíte byť duchom prítomní, inak je to manipulácia...
- Gabo – niektorí ľudia tvrdia, že aj keď sa modlia k inému bohu, že je to v podstate tej istý Boh, ku ktorému sa aj ja modlím...
- Ježiš mu riekol: Ja som cesta i pravda i život. Nik neprichádza k Otcovi, ak len nie skrze mňa. (Jn 14,6) – k Bohu môžeme pristupovať len skrze Ježiša Krista
- Zuzka – modlitba zo začiatku nemusí byť super, modlitba sa stále mení, zo začiatku je chaotická, ale potom sa mení...
- svojho času som riešil jednu myšlienku – prečo musím hovoriť pri modlitbe, keď On to vie skôr, ako to poviem – Hospodine, Ty si ma preskúmal a poznal. Ty vieš, či sadám, či vstávam; i moju myšlienku chápeš zďaleka. Ty pozoruješ, či chodím, či ležím, o všetkých mojich cestách vieš. Ešte nemám slovo na jazyku, a Ty, Hospodine, už ho celkom vieš. (Ž 139,1-4) – Prečo by som sa mal modliť ústami, nestačí povedať len amen, veď On vie, čo chcem povedať?
- Kiina reakcia – aby aj ostatní vedeli, čo prežívaš, čo ťa trápi, z čoho máš radosť..., keď sa budeš v duchu modliť, ostatní to nebudú vedieť...
- Boh od nás chce, aby sme svoje myšlienky vyjadrili ústami – prečo – keď vy niečo poviete, je to pre vás záväzné, keby som Evke na svadbe pred Bohom nepovedal nahlas svoje áno, mohli by sme si robiť, čo chceme, mohli by sme sa aj rozísť...; keď sa modlím + poviem, že mám problém, ostatní o tom vedia, Boh chce, aby sme svoje slová brali vážne – Smrť a život sú v moci jazyka, a kto ho miluje, okúsi jeho ovocie. (Pr 18,21) + Ak ústami vyznávaš Pána Ježiša a v srdci veríš, že Ho Boh vzkriesil z mŕtvych, budeš spasený; lebo srdcom veríme na spravodlivosť a ústami vyznávame na spasenie. Písmo totiž hovorí: Ktokoľvek verí v Neho, nebude zahanbený. (Rím 10,9-11) – ústa sú vo vzťahu veľmi dôležité, čo poviete, to je záväzné, keď sa nahlas modlíte, ľudia vedia, čo vás teší, čo vás trápi – Jedni druhých bremená znášajte, a tak naplníte zákon Kristov. (Gal 6,2), slovo má svoju váhu => Boh chce, aby ste sa modlili nahlas, lebo keď sa nahlas modlíte, dávate pozor na to, čo vravíte, Boh chce, aby ste hovorili, lebo On používa vaše ústa; keď sa v duchu modlíš, nevieš, či sa nemodlíš blbosti, napr. aby si narástol, ale keď sa nahlas modlíš, dobre si premyslíš, čo povieš, Boh ťa vychováva + ty si uvedomíš, o čo ti v živote ide, nie je jedno, čo si myslíš a čo povieš...
- reakcia brata Urbašíka – pripomeniem, čo možno nevnímate - aj v evanjelickej cirkvi nie je však demokracia, v niektorých evanjelických zboroch platí: ak som ja farár, tak potom modlitby ostatných budú utlmované + ľudia sa ostýchajú modliť medzi ostatnými, vyhovárajú sa, vravia, že sa radšej budú modliť v komôrke..., dnes sa situácia zmenila, brat farár je jednoduchý, raz povedal – ja som tu z vás najmenší, pretože ja som váš služobník, jeden pán sa ozval na adresu brata farára – vy ste sa ale zhodili..., na druhej strane aspoň vidíte, aká je tradícia v ľuďoch..., nie je všade tak, ako tu, my máme priestor aj čas, napr. v spevokole, medzi bratmi a sestrami, sa najprv prečíta slovo Božie, potom sa modlí, celý kolektív vníma túto modlitbu, v pondelok o 17:00 h sa dotyčný človek pomodlí + na záver sa pomodlí brat Kollár, spev je modlitba, ktorá sa spieva, neexistuje kresťanská hudba, iba kresťanský text, keby chýbal text, nebolo by to ono...
- Má ešte niekto niečo k forme modlitby?
- nikto nič
- Čo treba podľa 14. verša urobiť s človekom, ktorý je chorý?
- Je niekto chorý medzi vami? Nech si zavolá starších zboru a nech sa modlia nad ním, keď ho v Pánovom mene pomazali olejom. (Jk 5,14)
- Miško – prosiť starších zo zboru...
- olej je v Božom slove vnímaný dvojitým spôsobom: 1. spôsob = olej je znakom Ducha Svätého, daný človek sa pomazával olejom, aby bol oddaný Bohu, takto pomazal Samuel Saula a Dávida, olej je znakom oddelenia pre Boha – Vtedy vzal Samuel nádobu s olejom a vylial mu ho na hlavu; pobozkal ho a riekol: Ajhľa, pomazal ťa Hospodin za knieža nad svojím dedičstvom. (1Sam 10,1) + A pomaž ich, ako si pomazal ich otca; nech mi slúžia ako kňazi. Ich pomazanie bude pre nich znamenať večné kňazstvo z pokolenia na pokolenie. (2M 40,15)- je to o oddelení sa pre Božiu činnosť, o odovzdaní sa pre službu Bohu; 2. spôsob = čo sa týka chorôb, olej sa v Biblii spomína ako klasická liečebná metóda – Od päty po hlavu nič zdravého na ňom, samá modrina a jazva a čerstvá rana, nevytlačená, neobviazaná a nezmäkčovaná olejom. (Iz 1,6) – tu vidno, že olej sa používal ako liek, pomoc...; choroba môže byť dôsledkom nejakého hriechu v živote človeka, ale nemusí – Preto ktokoľvek by nehodne jedol chlieb alebo pil z kalicha Pánovho, previní sa proti telu a krvi Pánovej. Skúmaj sa teda, človeče, a tak jedz z chleba a pi z kalicha; lebo kto nehodne je a pije, odsúdenie si je a pije, lebo nerozoznáva telo [Pánovo]. Preto je medzi vami mnoho slabých a nemocných, a mnohí odumierajú. (1Kor 11,27-30) – prítomnosť hriechu v živote človeka môže spôsobovať chorobu; Ježiš odpovedal: Ani tento nezhrešil, ani jeho rodičia, ale (stalo sa to preto), aby skutky Božie boli zjavené na ňom. (Jn 9,3) - niekedy sme chorí preto, aby Boh zjavil na nás svoju slávu; keď sa modlíme za chorých, dávame ich do Božích rúk, Boh je zvrhovaný Pán, veľakrát sa stalo, že choroba, ktorú mal istý človek, mu pomohla ku spaseniu, alebo aby si obnovil svoj vzťah s Bohom, alebo Boh si použil jeho chorobu, aby došli k spaseniu aj ostatní ľudia; choroba je dôsledkom toho, že sme hriešni, že máme hriešne telo = nie sme dokonalí, naše telo má problémy, sme hriešni; choroba neprichádza len tak; nie vždy je choroba dôsledkom hriechu, niekedy chce Boh na človeku, ktorý je chorý, zjaviť svoju slávu, my o tom nerozhodujeme, my môžeme iba chorých odovzdať do Božích rúk, podriaďujeme sa Jeho vôli, Boh hľadí do srdca, nehľadí na to, aký vysoký je človek, ako nízko sa klania, pre Boha je dôležité, že to odovzdáme Jemu + je iba na Ňom, čo s tým spraví, nemôžeme si vynútiť, aby bol daný človek zdraví, človek sa potom sklame, odíde z cirkvi, že takého Boha nechce a potom sa danému človeku vodí ešte horšie...
- reakcia brata Urbašíka – keď je človek v ťažkom položení, má bližšie k Bohu, voľakedy, aby boli ľudia bližšie k Bohu, sami sa bičovali, zatvárali sa do kláštorov, kde boli o chlebe + vode, na druhej strane neviedli správny spôsob života, lebo boli izolovaní od okolitého sveta, a tak nezvestovali ostatným evanjelium – Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca i Syna i Ducha Svätého. (Mt 28,19) a potom sú ešte divní ľudia, ktorí sa dávajú ukrižovať, lebo si myslia, že takto dajú Ježišovi svoju najväčšiu obeť, On však také veci od nás nechce...
- Preto si vyznávajte navzájom hriechy a navzájom sa modlite za seba, aby ste sa vyliečili. Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. (Jk 5,16) – raz som sa s Ivom rozprával o tom, že Katka má problém s vyznávaním hriechov, povedal som jej práve toto slovo..., keď si budeme navzájom vyznávať hriechy, môže to odstrániť naše choroby, ktoré sú mnohokrát dôsledkom toho, v akom stave je naša duša, často nás trápi neodpustenie, chodíme napätí, máme vredy, psychické choroby, je to silné slovo, majme pokoj s každým, Boh to zariadil tak, že keď máš niečo proti niekomu, vráti sa ti to...
- reakcia brata Urbašíka – viac škodíš sebe ako tomu druhému...
- prevenciou chorôb je duchovný spôsob – keď vidíš, že niečo nie je v poriadku, choď za daným človekom, zmier sa s ním, lebo to má vplyv na tvoje zdravie...
- reakcia brata Urbašíka – treba sa zdieľať, treba hovoriť o svojich hriechoch, ťažkostiach, ľudia - psychológovia to dali do jednej poučky = máš problém, zver sa niekomu + polovica tvojho problému je fuč..., má to veľký význam...
- Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. (Jk 5, 2. polovica 16. verša) – prečo sa modliť – lebo modlitba môže veľa zmôcť, keby sme mali takú vieru ako horčičné zrno, mohli by sme aj hory prenášať...
- Čo viete o Eliášovi?
- Kia – že bol vzatý...
- dobre, tak sme začali od konca...
- Kto bol s ním?
- Broňo – Elízeus
- Eliáš chcel, aby Elízeus išiel preč, aby nebol pri tom, keď bol vzatý; určite poznáte jednu veľmi známu príhodu – Eliáš žil za čias izraelského kráľa Achába, ktorý mal ženu Ízebelu, ktorá pochádzala zo Samárie, bola teda pohanka, Samárčania sa klaňali Baalovi = boh búrky a dažďa, izraelský kráľ Acháb sa pod vplyvom svojej ženy tiež klaňal Baalovi, preto Eliáš vystúpil proti nemu + povedal mu, že nebude pršať, iba ak na jeho slovo = dokiaľ Eliáš nepovie, bolo to odvážne, totálne poprel Baalove božstvo, keďže Baal bol bohom búrky, Eliáš potom odišiel + 3 roky a 6 mesiacov nepršalo, usadil sa pri potoku, kde ho živili krkavce, Hospodin ho potom poslal do Sarepty, aby ho tam živila jedna vdova, prosil ju, aby mu dala niečo zjesť, ale nech najprv je on až potom ona i jej syn + povedal jej, že dokiaľ nebude pršať, neminie sa jej ani múka ani olej = vždy dačo bude, potom sa Eliáš vrátil, stretol sa s Achábom + na vrchu Karmel dal zhromaždiť celý Izrael, aby tam Hospodin ukázal Izraelcom, kto je skutočným pravým Bohom Izraela, na tomto vrchu sa zhromaždili proroci Baala a Ašéry + Eliáš pred zrakom celého Izraela, Eliáš aj proroci pripravili junca na obeť, ale oheň nerozkladali, Boh, ktorý odpovie ohňom, je skutočným Bohom, potom Eliáš povedal prorokom, aby vzývali svojho boha, modlili sa, snažili sa, ale nič, potom prišiel Eliáš za nimi + provokoval ich, aby sa ešte viac modlili, ale Baal nič, potom bol rad na Eliášovi, prikázal, aby jeho junca obliali vodou + zapálilo sa to, Boh prijal túto obeť, potom dal Eliáš na Boží príkaz zavraždiť Baalových prorokov, takto odstránil duchovnú nečistotu, preto buďte opatrní, keď prídete do kontaktu s duchovnými vecami...
- reakcia brata Urbašíka – kráľ Acháb si zobral Ízebel, ktorá bola z iného kmeňa, prostredia, bola pekná, zlákala svojho muža, aby sa klaňal Baalovi, preto neberte si evanjelici katolíčky + opačne, ani sa neberte nakríž, lebo tak skĺzate, dávate priestor Ízebel, Acháb pod jej vplyvom začal zavádzať Baala..., ja veľmi blahorečím Bohu, že sa tu aj ženíte + beriete, nie je problém oženiť sa s cigánkou, Češkou, ale uvedomte si, že sú z iného prostredia, sú tam iné zvyky, mentalita, a preto dochádza k problémom; nejaké knieža sa zaľúbilo do cigánky, keď sa vrátilo z poľovačky, ona práve kládla oheň v strede sály..., v týchto prípadoch dovoľujete, aby sa k vám dostávali cudzie vplyvy, nie všetci sme takí silní odolať im, ide o to, aby ona prišla do vášho chrámu, nie vy do jej chrámu a potom sú tu aj problémy s krstom...
- Dáškina reakcia – aj Šalamúna zviedli ženy, má to vplyv...
- no jasné, ženy majú veľký vplyv... :-)
- reakcia brata Urbašíka – Ízebel skončila nakoniec veľmi biedne, jej telo žrali psy na poli...
- keď zvíťazil na vrchu Kamrel, povedal svojmu sluhovi, aby šiel k moru pozrieť sa, či nevidí nejaký oblak, žiaden oblak, potom mu prikázal, aby sa 7-krát vrátil, pri siedmom raze uzrel maličký obláčik, vtedy povedal svojmu sluhovi, aby išiel rovno za Achábom + povedal mu, že ide pršať..., bol vytrvalý, preto ho aj Jakub uvádza ako príklad...; Eliáš bol vzatý, jeho život bol spätý s Bohom...
- brat Urbašík – Koľko veršov sme dnes asi prebrali?
- Kia – asi 6... (z Jakuba...)
- brat Urbašík – chcem poukázať na to, že netreba čítať Božie slovo ako román, nemusíme toho prečítať kvantum..., dôležité je však to, čo vo vás ostalo..., keď to preberáme takto do hĺbky, viac si toho zapamätáme...
- Eliáš bol človek ako vy, bol podrobený Božej vôli, bol dokonca psychicky relatívne labilný, kvôli Ízebel utekal stovky kilometrov, keď ho chcela zabiť, veľakrát bojoval sám so sebou, nebol si vždy istý...; Boh formuje naše modlitby, aby boli v súlade s Jeho vôľou, Boh túži, aby sme spoznali Jeho túžby + modlili sa tak, ako On chce, človek narobí veľa chaosu vo vzťahoch, v práci, ale Boh ho formuje + túžby človeka sa otáčajú + človek začína vnímať, čo Boh od neho chce, chce, aby jeho túžby boli v súlade s Jeho vôľou, učíme sa modliť tak, ako je Jeho vôľa, aj Ježiš to tak urobil, keď sa modlil v Getsemanskej záhrade – Nato poodišiel trochu, padol na tvár a modlil sa takto: Otče môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich. Avšak nie ako ja chcem, ale ako Ty. (Mt 26,39) – ak zosúladíte vaše túžby s Božími túžbami, vtedy začnete inak vnímať modlitbu, keď máte s niekým rovnakú túžbu, hneď sa hodíte na seba... :-), vidíte, že Boh chce konať v živote človeka, chce, aby ste išli za Ním + boli spasení, musíte postupne spoznávať Božiu túžbu, aby ste sa dostali na Jeho vlnu + modlili sa Jeho vôľu a potom to bude nádherné, Boh bude konať, budete poznať Jeho srdce + Jeho vôľu...
- reakcia brata Urbašíka – pamätám si záver z jednej kázne, na ktorej bolo povedané, že ak je stredom tvojho života Boh, ide to s tebou dobre, ale ak je na okraji, potácaš sa, tvoj život sa nekrúti tak, ako sa má, brat farár bol u nás na chate, kde bola evanjelizácia, náš život pripodobnil ku koliesku z magnetofónu (platňa), ak je Boh v tvojom strede, točí sa správne, ak nie, všetko sa tacká...; keď stretnem niekoho z vás, prechovávam k vám väčšiu lásku ako ku svojej vlastnej sestre, lebo ste so mnou na rovnakej vlnovej dĺžke...
- Peťo – chcel by som trošku odľahčiť, Eliáš bol človek ako my – Potom Eliáš povedal Achábovi: Choď hore, najedz sa a napi, lebo počuť hučanie dažďa. Keď sa Acháb pobral hore zajesť si a vypiť, vystúpil Eliáš na vrchol Karmela, sklonil sa k zemi, položil si tvár medzi kolená a povedal svojmu sluhovi: Choď a pozri sa smerom k moru. On šiel, a keď sa pozrel, povedal: Nieto tam ničoho. Nato mu prikázal: Sedemkrát sa vráť! Pri siedmom raze sa ozval: Hľa, malý obláčik ako ľudská dlaň vystupuje od mora. Vtedy mu prikázal: Choď povedať Achábovi: Priahaj a ponáhľaj sa dolu, aby ťa dážď nezadržal. Za malú chvíľu nebo stemnelo mrakmi s vetrom a spustil sa veľký dážď. Acháb nasadol a odišiel do Jezreela. Ruka Hospodinova bola s Eliášom, takže si opásal bedrá a bežal pred Achábom, až tam, ako sa ide do Jezreela.
- reakcia Vevy M – Kde to bolo?
- Peťo – v Jezreeli... :-), jaj, ty myslíš adresu, 1. Mojžišova 18,41-46... :-); všimol som si, to čo už aj Maťo rozprával, že Eliáš bol človek ako my, bol úplne normálny, príbehy s Eliášom sa v našich očiach zdajú veľké, ale aj Eliáš mal problémy ako my, jeho problémy sú nám blízke...
- brat Urbašík – Eliáš bol asi jediný človek, ktorého Boh ako Ježiša Krista zobral do nebies, nenechal ho zhniť v zemi, keď Ježiš Kristus umieral, vravel – Éli, Éli, lama sabachtani? = Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil? + tí, čo to počuli, si mysleli, že sa dovoláva Eliáša, ktorého vzal do nebies ohnivý koč...
- takýchto hrdinov viery si netreba idealizovať, napr. Dávid scudzoložil s Bat-Šebou...
- reakcia brata Urbašíka – ale Dávida Boh aj ukážkovo potrestal...
- treba sa vzdať túžby zariadiť si život podľa vlastných predstáv + treba žiť podľa Božieho slova, chlieb života nie je v časopisoch, napr. Báječná žena, Nový čas pre ženy, tam nenájdete návod ako vychovávať vaše deti; keď Dávid zhrešil, prišiel za ním prorok Nátan, rozpovedal mu príbeh o bohatom mužovi, ktorý mal veľa oviec + o chudobnom, ktorý mal iba jednu jedinú ovečku, za bohatým prišiel pocestný, nechcel zobrať zo svojich oviec, aby mu niečo pripravil, preto vzal ovečku chudobného človeka..., Dávid odpovedal Nátanovi, že taký človek si zaslúži smrť, nato mu Nátan odpovedal – ty si to...; Abrahám, otec viery, klamal, že jeho žena Sára, je jeho sestra, aby ho kvôli nej nezabili, bola totiž veľmi pekná, aj keď vtedy mala asi 74 rokov..., boli to ľudia ako vy, boli výnimoční v odovzdaní sa Bohu + Jeho slovu...
- brat Urbašík – Boh nám dal nejaké dary, dar spevu, slova..., Boh hovorí – ako som ti dal dary, tak ich využívaj, ak nie, hrešíš, lebo neslúžiš + nepomáhaš druhým...
- záver – zhrnutie = odovzdávajte chorých do Božích rúk, pevne sa postavte na Božie slovo + Eliáš bol normálny človek...
- brat Urbašík – ešte Izaiáša spomeniem..., je tam nádherné slovo..., Boh potrebuje niekoho niekde poslať, ale nieto nikoho, kto by šiel, vtedy Izaiáš povie – tu som, povedzme aj my Bohu – Pane, tu sme, pošli nás...
- Peťova reakcia – a Jeremiáš, aké mal problémy sám so sebou...
- brat Urbašík – môžeme sa pozrieť aj do nedávnej minulosti, napr. Martin Luther + iní, teraz dakedy bola aféra v katolíckej cirkvi, chceli ju reformovať..., keď Martina Luthera zavolali pred koncil, dostal sa do kliatby, mohol ho hocikto beztrestne zabiť, on vtedy pred nimi vyhlásil – tu stojím, inak nemôžem, neodvolal to, keď iných pricvikli, odvolali, aj takí ľudia boli..., aj po týchto troch katolíckych kňazoch chceli, aby to odvolali..., treba reformovať cirkev, ale kto by sa odvážil..., Boh si v každej dobe nájde ľudí, Pán si našiel Luthera, a tak sme tu dnes v inej polohe ako tí, čo sú na Hôrke...
- Peťova reakcia – páči sa mi to, čo povedal Luther – Ak mi niekto dokáže vyvrátiť moje tvrdenia na biblickom základe tak ich odvolám, boli to Bohom vnuknuté slová..., život je zložitý, také kombinácie..., to sa nedá vymyslieť..., človek sa dostáva do takých situácií..., ťažko sa vtedy argumentuje..., nezáleží odo mňa, či to viem momentálne zargumentovať...
- Kiina reakcia – Lebo kráľovstvo Božie nie je v reči, ale v moci. (1Kor 4,20) - nezáleží na tvojich slovách, ale na Božej moci, je to jednoduchý výrok...
- Peťo – po Husovi prišiel Luther. Hus ten povedal, že skončí v plameňoch + skončil, 1 rok po Husovi prišiel ďalší(Jeroným Pražský), ktorý tiež skončil v plameňoch..., Luther bol katolík, on nechcel zakladať novú cirkev, on chcel, aby ľudia svoju pozornosť opäť upriamili na Božie slovo...
- je tu taký zaujímavý príklad toho, aký je rozdiel medzi sektármi a reformátormi – Luther nechcel odísť z katolíckej cirkvi, bojoval proti systému, donútili ho, aby definoval, čomu verí, nechcel sa oddeliť, to urobili ľudia okolo neho..., sektár si myslí, že je niečo viac, že to, čo vie, ostatní nevedia - tu ma neberú vážne, preto odchádzam..., človek sa cíti viac + neznesie záťaž, neznesie ľudí okolo seba, chýba mu láska – Láska všetko znáša, všetkému verí, všetkého sa nádejá, všetko pretrpí. (1Kor 13,7), Ježiš všetko o nás vedel, vedel, akí sme hriešni, ale znášal kríž preto, aby sme aj my natvrdlí pochopili Jeho veľkú lásku k nám, sektár hovorí – ja na vás kašlem + idem preč, ja to viem najlepšie, Ježiš Kristus nechce toto oddelenie, sektár hovorí – títo natvrdlí..., to nemá zmysel, odchádzam...; keby aj bola pravda, že nemáme Božieho ducha, tak sa snažím považovať druhých za hodnejších od seba, to je láska..., sektár vraví – ja som dôležitý, vy ma nechápete, vy ste mimo, keď ja odídem, skončili ste, už to dlho nepotrvá u vás, príklad sektárstva + lásky...
- Dáškina reakcia – Nič nerobte z hašterivosti a márnej ctižiadosti, ale radšej v pokore iných pokladajte za hodnotnejších než seba. (Flp 2,3) – nie je tu definované, že máš iba veriacich pokladať za hodnejších než seba, ale aj tých, ktorí ti nevyhovujú...
- Peťova reakcia – pamätáte si, čo Pavel hovorí o biskupoch - hovorí, že biskupi musia mať dobrú vizitku pred ľuďmi vo svete, Bohu záleží na tom, aby celý váš život bol svetlom pre ľudí...
- neveriaci ľudia sa iba sťažujú na veriacich, že sa iba modlikajú, že nič nerobia, preto vezmite lopaty a metly + poďme odhadzovať sneh!