- Oznamy: 17. 4. 2010 (sobota) – ak Pán dá, strávime príjemné doobedie v Malachove pri prácach v záhradke, fajnom obede, vzájomných rozhovoroch + v spoločenstve bratov a sestier, stretnutie o 10:00 h
 - 24. 4. 2010 (sobota) – ak Pán dovolí, pôjdeme na perfektnú „prechádzku“ z Radvane cez Urpín na Hrabovú až do Hronseka

- dnešným štúdiom Božieho slova bola poverená Dáška...
- Koľké prikázanie sme mali minule?
 - Simonka – šieste...
- A o čom bolo?
 - Simonka – nezabiješ
- dnes si rozoberieme prikázanie nescudzoložíš...
- Nescudzoložíš! (2M 20,14)
- O duševnej nevere sme sa už bavili... Spomínate si na to?
 - Kia – vraveli sme si o Emauzských učeníkoch, ktorí boli leniví srdcom veriť... Či to bolo k lenivosti? Jaj, tak potom nič...
- Pamätá si niekto?
 - nikto nič
- Ani na duševnú neveru si nespomínate?
 - nikto nič
- pripomeniem vám, čo sa dialo po Józuovej smrti, je to o vernosti vzťahu človeka k Bohu..., po celý čas, čo žil Józua, slúžil ľud Hospodinovi, pretože videl všetky veľké skutky, ktoré Hospodin vykonal pre Izrael, ale po jeho smrti sa ľud odvrátil od Hospodina + klaňal sa bohom okolitých národov – Keď celé toto pokolenie bolo pripojené k svojim otcom, prišlo po ňom ďalšie pokolenie, ktoré nič nevedelo o Hospodinovi, ani o diele, ktoré vykonal pre Izrael. Izraelci robili, čo sa nepáčilo Hospodinovi, a slúžili baalom. Opustili Hospodina, Boha svojich otcov, ktorý ich vyviedol z Egypta, a chodili za inými bohmi, za bohmi okolitých národov, klaňali sa im, a tak hnevali Hospodina. Keď opustili Hospodina a slúžili Baalovi a aštartám, vzplanul hnev Hospodinov proti Izraelu a vydal ho do rúk plieniteľom, ktorí ich plienili, a odovzdal ich do rúk okolitým nepriateľom, takže nemohli už obstáť pred svojimi nepriateľmi. Kedykoľvek vytiahli, ruka Hospodinova v zlom zasiahla proti nim, ako im pohrozil Hospodin a ako im prisahal; i dostali sa do veľkej úzkosti. Potom im Hospodin vzbudil sudcov, ktorí ich zachránili z rúk plieniteľov. No ani svojich sudcov neposlúchali, ale oddávali sa iným bohom a klaňali sa im. (Roháčkov preklad = lebo smilnili odchádzaním za inými bohmi a klaňali sa im.) Rýchlo odbočili z cesty, po ktorej chodili ich otcovia, poslušní prikázaniam Hospodinovým. Nepočínali si tak. Keď im Hospodin vzbudil sudcov, Hospodin bol so sudcom a vyslobodzoval ich z rúk nepriateľov, kým sudca žil, lebo Hospodin sa zľutovával nad nimi pre ich vzdychy pred ich utláčateľmi a sužovateľmi. Ale akonáhle sudca zomrel, znova konali horšie ako ich otcovia, chodili za inými bohmi, slúžili im a klaňali sa im. Neupustili od svojich skutkov a od tvrdohlavého počínania. I vzplanul hnev Hospodinov proti Izraelu a On hovoril: Pretože tento národ prestúpil moju zmluvu, ktorú som ustanovil ich otcom, a neposlúchli môj hlas, ani ja nevyženiem spred nich ani jeden z národov, ktoré Józua pri svojej smrti zanechal, a to preto, aby som nimi vyskúšal Izrael, či sa budú pridŕžať ciest Hospodinových a chodiť po nich ako ich otcovia, alebo nie. Tak ponechal Hospodin tieto národy v krajine, nevyhnal ich hneď a nedal ich Józuovi do rúk. (Sdc 2,10-23) – toto sme si prečítali, aby sme si pripomenuli, že v Starom zákone sa neustále opakuje, ako sa národ vracia k Bohu, a zase, ako sa od Neho odvracia, ako ho znova a znova zrádza, opúšťa, v Božom slove, ktoré sme si teraz prečítali, je opísaná nevera, ako aj následok, nevera nikdy nie je bez následku, trestu
- Spomeniete si na nejaký taký príklad?
 - Kia – zlaté teľa...
 - Danda – Izraelci mali furt dačo, napr. že v Egypte bolo lepšie, že tam mali mäso...
- Božie slovo nás vyzýva, aby sme boli verní Bohu + Jeho prikázaniam, ale aj ľuďom...; prvé prikázanie tiež súvisí s vernosťou...
- Ktoré je prvé prikázanie?
 - Danda – ja som Hospodin, tvoj Boh, nebudeš mať iných bohom okrem mňa...
- A druhé? Tiež súvisí s neverou...
 - Zuzka – neurobíš si vyrezávanú modlu...
- pri druhom prikázaní sa spomína aj trest = som Boh, ktorý trestám neprávosť otcov na synoch, do tretieho a štvrtého pokolenia tých, ktorí ma nenávidia..., tu vidíme, že prikázania zapadajú do seba, že spolu súvisia...; Boh je verný => aj my máme byť verní, Boh nás varuje pred smilstvom – Varujte sa smilstva! Každý (iný) hriech, ktorého sa človek dopustí, je mimo tela; ale kto smilní, hreší proti vlastnému telu. (1Kor 6,18)
- Gabo ešte pred dorastom nakreslil na tabuľu graf, aby sme lepšie pochopili spoločné a odlišné znaky smilstva a cudzoložstva...
- Gabo – týmto grafom vám chcem priblížiť smilstvo a cudzoložstvo, pretože veľa ľudí v tom nemá jasno, je to ten istý hriech, preto som ich nakreslil v tej istej množine (bublina), keď stav človeka je slobodný/á, je to smilstvo, keď sa jedná o ženatého muža/vydatú ženu, je to cudzoložstvo, rovnaká množina = nevera, rozoznávame telesnú a duševnú neveru, Ježiš rozšíril množinu nevera o duševnú neveru...
- nakreslili sme vám to preto, aby ste videli, že v Božích očiach je to ten istý hriech, skutky a žiadostivé myšlienky je to isté, sú to rovnako vážne priestupky v Božích očiach + Ježiš Kristus rozšíril neveru o duševnú sféru – Počuli ste, že bolo povedané: Nescudzoložíš! Ale ja vám hovorím: Každý, kto žiadostivo pozerá na ženu, už scudzoložil s ňou v srdci. (Mt 5,27-28) – existuje nielen telesná, ale aj duševná nevera
- Čo my s tým všetkým môžeme robiť?
 - Danda – nescudzoložiť
- Čo konkrétne okrem nescudzoloženia?
- Gabova reakcia na Dandu – v tvojom prípade nesmilniť...
- Skúste sa zamyslieť!
 - Kia – Myslíš, ako nesmilniť a nescudzoložiť?
- myslím, ako to máme prakticky zachovávať v živote...
 - Kia – prišlo mi na um, čo Pavel hovorí – keď niekto horí vášňou, nech sa ožení/vydá...
- Ale ak sa nevedia zdržať, nech vstúpia do manželstva, lebo lepšie je žiť v manželstve, ako horieť vášňou. (1Kor 7,9)
 - Zuzka – Myslíš slovo alebo konkrétne veci?
- konkrétne...
 - Zuzka – aby sa ženy nie extrémne vyzývavo obliekali, lebo tí druhí smilnia, lebo ich tým ovplyvňujú...
- Gabo – moslimky majú dokonca aj tvár zahalenú, aby nikoho ani tvárou nezvádzali...
- Lebo vieme, že zákon je duchovný, ale ja som telesný, predaný hriechu. Veď čo konám, tomu nerozumiem, lebo nie to robím, čo chcem, ale konám to, čo nenávidím. A keď konám, čo nechcem, priznávam zákonu, že je dobrý. A tak už nie ja robím, ale hriech, ktorý prebýva vo mne. Viem totiž, že vo mne, to jest v mojom tele, neprebýva dobré, lebo vôľu k dobrému mám, ale nemám sily, aby som to vykonal. Nečiním totiž dobré, čo chcem, ale robím zlé, čo nechcem. Ale keď robím, čo nechcem, nie ja to robím, ale hriech, ktorý prebýva vo mne. Pre mňa, ktorý chcem konať dobré, nachádzam teda zákon, že zlé je pri mne. Podľa vnútorného človeka s radosťou súhlasím s Božím zákonom, ale vo svojich údoch vidím iný zákon, ktorý bojuje proti zákonu mojej mysle a zotročuje ma zákonom hriechu, čo je v mojich údoch. Biedny ja človek! Kto ma vytrhne z tohto tela smrti? Ale vďaka Bohu skrze Ježiša Krista, nášho Pána! A tak teda ja – ten istý – svojou mysľou slúžim zákonu Božiemu, telom však zákonu hriechu. (Rím 7,14-25) – chcem, aby ste o tomto porozmýšľali...; možno si myslíte, že sa vás to netýka, lebo nikoho nemáte, lebo s nikým práve nechodíte, i napriek tomu chcem, aby ste sa zamysleli nad tým do budúcnosti..., svet smilstvo, cudzoložstvo vníma ako bežnú vec, keď prídete do roboty, bežne sa stretnete s tým, že sa niektorí vaši kolegovia pozerajú na holé ženy, väčšinou je to preto, lebo majú problém v manželstve, čo nakoniec môže viesť k tomu, že opustia svoje ženy, je to ako s mobilom – keď sa im mobil nepáči, keď im nefunguje, zahodia ho + kúpia si nový, to pokušenie isto príde na človeka, skúste nad tým porozmýšľať, napr. si predstavte, že ste ženatí/vydaté + pohádate sa so svojím mužom/ženou + nejaký chlap/žena vám dá všetko, čo doma nemáte, príde za vami ako veľký džentlmen, alebo si predstavte, že vám príde e-mail s nejakou ponukou, veď si len spomeňte, že za Jozefom prišla žena s návrhom..., alebo si predstavte, že niekto príde k vám v autobuse s návrhom...
- Kiina reakcia – to sa nám stalo, vychádzame so Zuzkou z pošty, zrazu jeden chalan vybehne + prosí nás, aby sme prispeli aspoň jeden centík pre nejakú dobročinnú organizáciu, a keď tak urobíme, odnesie nás na pleciach, kam by sme chceli, ja som nemala peňaženku, ale Zuzka vytiahla peniaze + potom ten chlapík sa to chystal urobiť, povedali sme, že to nie je potrebné ( takto nejako si to pamätám + chápem, je to nafigu?), tak potom chcel aspoň pusu + Zuzka mu ju dala, potom sa nás spýtal, koľko máme rokov + či už máme partnerov, vtedy som povedala, že už musíme ísť, bol to čistý psychopat, nebol kompletný, bolo to choré...
- jednoducho si odišla...
- Kia – Biedny ja človek! Kto ma vytrhne z tohto tela smrti? – tam ďalej je aj odpoveď – Ale vďaka Bohu skrze Ježiša Krista, nášho Pána! – Pán nás vytrhne...
- aby ste ma pochopili – jedno z riešení je odísť, v živote sa stretnete s kadečím, dôležité je, aby ste sa v týchto chvíľach držali Boha, život vám prinesie rôzne situácie, môže sa stať, že sa vám daný človek bude páčiť, vtedy treba dôverovať Bohu + na Neho očakávať, pokušenie príde, človek by sa za to nemal obviňovať, lebo je to prejav sexuality, ale prejavom ducha je to potláčať, keď sme v pokušení, napr. pornofilmy, prosme Boha, aby naše myšlienky zameral na niečo iné, dávajte si pozor, čím sa plníte, čo pozeráte, čo počúvate...; svedectvá – bola som pracovne na konferencii + stalo sa mi, že sa mi šéf vtrepal do vírivky...+ stalo sa mi aj, že mi jeden kolega z roboty lichotil, nosil mi kvety, ale bol ženatý..., v takýchto situáciách treba prosiť Boha, On dokáže robiť zázraky, vyznala som Mu, že mám s tým problém, Pán Boh mi vždy pomohol, keď som Mu to vyznala, nosil mi ruže, lichotilo mi to, bol to riadny útok diabla, mal rovnaké záujmy ako ja, mal dom, po akom som vždy túžila, choval včely, zistila som, že mám s tým problém + Boh mi ukázal tú ohavnosť, to je moje osobné, čo som prežila..., nikdy to nie je bez následkov, ľudia vravia – to v džakúzi, (ako sa to píše) to predsa nič nie je..., treba to vyznať Bohu + On vás vyslobodí
- Gabo – Bol šéf v džakúzi nahý?
- nie, ale mala som s tým problém..., svet vraví, že to nič nie je; predstavte si, že si vysnívate muža/ženu, často myslievate na to, aký je krásny/aká je krásna + teraz si predstavte, že dostanete iného muža/inú ženu, ako ste si vysnívali, ste sklamaní, ste nespokojní, v praktickom živote môžete mať s tým veľký problém + vy len vidíte chyby na partnerovi/ke, čo človek rozsieva, to bude aj žať, rozmýšľajte, čo sa odohráva vo vašej mysli, ako rozmýšľate o druhých, zamerajte svoju myseľ na veci, ktoré sa Bohu páčia – Napokon premýšľajte, bratia, o všetkom, čo je pravdivé, čo čestné, čo spravodlivé, čo čisté, čo ľúbezné, čo príjemné, o všetkom, čo je cnostné a čo chválitebné! (Flp 4,8) + v závere ďalšieho verša sa píše, že keď tak budeme robiť, Boh pokoja bude s nami, majte stále žehnajúci postoj, spomeňte si na Dávida, Šalamúna, čo urobili kvôli ženám, Dávid sa len pozrel na Bat-Šebu + už to v ňom vrelo...
- Kiina rekcia – počula som v Rádiu 7, ako Lacho hovoril, že sú to ťažké prípady, keď ti niekto lichotí, môže to zájsť až do kritických medzí, dôležité je chcieť sa toho vzdať, stáva sa, že prosíme Boha, aby nás z toho dostal, ale my to ani nechceme pustiť, Dáške sa páčilo, keď o ňu kolega prejavil záujem, lichotilo jej to, často sa stáva, že my živíme tieto sny + nechceme sa ich vzdať...
- nechcela som sa vzdať tých prejavov, darov, ale bola to ohavnosť..., môže sa vám stať, že sa vám ten človek bude aj páčiť + príde na vás to pokušenie, diabol vie, ako na vás, vravela som si, že to musím zmeniť, cítila som sa zaľúbená, Boh urobil zázrak + potom som s tým už nemala problém, iba Boh nám môže dať silu odovzdať Mu celý život + až vtedy môžeme takýmto situáciám odolať, On je vždy verný, On nám vždy pomôže
- Nech teda nekraľuje hriech vo vašom smrteľnom tele tak, že by ste povoľovali jeho žiadostiam. Ani svoje údy nevydávajte hriechu za nástroje neprávosti, ale oddajte sa Bohu ako tí, čo vstali z mŕtvych a žijú, a svoje údy vydávajte Bohu za nástroje spravodlivosti. Hriech totiž nebude panovať nad vami; leto nie ste pod zákonom, ale pod milosťou. (Rím 6,12-14)
- Smilstvo však a akúkoľvek nečistotu alebo lakomstvo ani len nespomínajte medzi sebou, ako sa patrí na svätých. (Ef 5,3)
- Pokrmy bruchu a brucho pokrmom! Boh však zničí tamto aj tieto. No telo nie je pre smilstvo, ale pre Pána, a Pán pre telo. (1Kor 6,13)
- Manželstvo všetci majte v úcte a manželské lôžko nepoškvrnené, lebo smilníkov a cudzoložníkov bude súdiť Boh. (Žid 13,4) – keď si všimnete ľudí okolo seba, zistíte, že iba veľmi málo ľudí má manželstvo v úcte
- A zjavné sú skutky tela ako: [cudzoložstvo], smilstvo, nečistota, zmyselnosť, modloslužba, čarodejníctvo, nepriateľstvá, svár, nenávisť, hnevy, zvady, rozbroje, roztržky, závisti, [vraždy], opilstvá, hodovania a im podobné. O týchto vám vopred hovorím, ako som už skôr povedal, že tí, čo robia také veci, nebudú dedičmi kráľovstva Božieho. (Gal 5,19-21) – všimnite si, že cudzoložstvo a smilstvo sa spomínajú ako prvé
- Mŕtvite teda zemské údy: smilstvo, nečistotu, vášeň, zlú žiadosť a lakomstvo, ktoré je modloslužba. Pre tieto veci prichádza hnev Boží. (Kol 3,5-6) – preto aj Šalamún zle skončil, aj preto som rozmýšľala, čo ľudia vo svete hovoria o láske, ako ju definujú – A to je láska, aby sme chodili podľa Jeho prikázaní. A to je prikázanie, ako ste počuli od počiatku, aby ste chodili v ňom. (2Jn 6) – nikde v Biblii sa nepíše, že láska sú naše pocity, ako to tvrdia ľudia vo svete, láska je celkom niečo iné...
- potom nám Dáška rozdala papiere s tajničkou...
- túto tajničku si vylúštite doma, teraz už na to nie je čas, sú tam zaujímavé veci na poučenie...
- Maťo – Chcem sa spýtať, ako rozumiete pojmu cudzoložstvo? Čo to konkrétne bez detailov znamená? :-) Dávajte pozor! Čo je telesné cudzoložstvo?
 - Zuzka – keď si ženatý/vydatá + spávaš s niekým iným, ale aj pri slobodných, napr. že máš priateľa/ku + spávaš s niekým iným + ešte rozmýšľam, že keď s niekým dlho žiješ, ale fakt dlho + nie ste zobratí, ale spávate spolu...
- Maťo – to je smilstvo
- Dandina reakcia – v Starom zákone sa ľudia brali tak, že spolu spali, vtedy oni vlastne nesmilnili...
- Maťova reakcia – to hej, ale keď spolu spali, a nezobrali sa, tak ich ukameňovali..., cudzoložstvo je, keď sme pred ľuďmi + pred Bohom zosobášení, ale s niekým iným spávame + smilstvo telesné je, keď nemáme iného partnera, ale nie sme zosobášení, je to sex pred svadbou, je to podvádzanie Boha, to isté platí aj pre duševné smilstvo
- Maťo – Aký je to žiadostivý pohľad?
 - Maťa – je to niečo v našej mysli...
 - Kia – už si predstavíš...
 - Dandina reakcia - ...mohlo by dačo z toho byť, chcela by som ho vlastniť...
 - Zuzka – začneš porovnávať...
- Maťo – prispôsobuješ si situácie, aby si sa dostal k nej, začneš špekulovať, ako by si mal k nej bližšie, také prvoplánovanie...
- Dandina reakcia – je baba a chalan + chcú spolu chodiť, musia si to nejako dať najavo...
- Maťova reakcia – dôležité je, ako mu to prejavíš, napr. hneď sa vyzlečieš...
- Dandina reakcia – sú viac spolu, vyhľadávajú spoločné stretnutie...
- Gabova reakcia – môžu sa stretávať bez blbých myšlienok...
- Maťo – Pozeráš v smilstve žiadostivo na ženu?
 - Danda – áno
- Maťo – ľudia majú rôzne pohnútky, nie je to také jednoduché...; v stánkoch býva veľa časopisov s obrázkami nahých ženských tiel + mnohí si myslia, že im to nemôže uškodiť..., duševné smilstvo nie je len v pohľade, tomu sa ani nevyhneme...
- Ako to myslíš?
- Maťo – nevyhneš sa tomu, napadne ti..., pohľad ťa omráči, stáva sa to hlavne chlapom, chlapi vážne takto fungujú, treba si pamätať, že sviecou tela je oko, dávaj si pozor, kam sa pozeráš, aj toto ťa identifikuje, keď sa tu len tak bavíme, pohľady sú zvláštne, to ti zabije do očí, v práci som si všimol, že keď sa baba otočila, chlap si ju premeral očami, dosť to prezradí o človeku + je vidieť, koho tým podvádzame, lásky čas...
- Gabova rekcia – to býva v máji...

- a po doraste mnohí z nás išli trochu popracovať do Malachova + aj sme opekali!!!

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Zjavenie 19, 11-16 Potom som videl otvorené nebo. Ajhľa: biely kôň, a Ten, čo sedí na ňom, sa volá Verný, Pravý a spravodlivo súdi a bojuje, Jeho oči – ohnivý plameň, na hlave mnoho diadémov, napísané meno, ktoré nepozná nikto, len On sám, odetý do plášťa, zmáčaného krvou, a Jeho meno: Slovo Božie. Nebeské vojská, odeté do bieleho, čistého jemného ľanu, Ho sprevádzajú na bielych koňoch. Z úst Mu vychádza ostrý meč, aby ním bil národy. On ich bude spravovať železným prútom a sám bude tlačiť vínny list rozhorčeného hnevu vševládneho Boha. Na plášti a na bedrách má napísané meno: KRÁĽ KRÁĽOV A PÁN PÁNOV.