Preto opustí človek otca i matku a pripojí sa k manželke, i budú dvaja jedno telo, takže už nie sú dve telá, ale jedno (Matúš 19,5; Marek 10,7; List Efezským 5,31).
  Uzatvorením zmiešaného manželstva vzniká jedno telo, ale potrebné je uvedomiť si, že nie je v úplnej jednote. Na zmiešané manželstvo vplýva veľa nepriaznivých faktorov.
O zmiešaných manželstvách sa veľa rozpráva, dochádza k mnohým výmenám názorov, aj hádkam, ale väčšina ľudí, ktorých sa toto dotýka, nepoznajú dostatočne cirkevné ustanovenia a mladí ľudia, ktorí vstupujú do zmiešaného manželstva, nevedia, do čoho vlastne idú. Preto chcem upozorniť na niektoré dôležité skutočnosti a ustanovenia cirkevných predpisov. Väčšina zmiešaných manželstiev je u nás uzatváraných medzi evanjelikmi a.v. a rímsko-katolíkmi, preto sa zameriam na niektoré cirkevné ustanovenia Evanjelickej cirkvi a.v. na Slovensku a Rímsko-katolíckej cirkvi.
  Mnohí hovoria, že katolíci i evanjelici sme kresťania a je jedno, v ktorom kostole sa uzatvárajú manželstvá. Na toto je potrebné upozorniť, že sú podstatné rozdiely vo vierouke medzi Evanjelickou cirkvou, a.v. a Rímsko-katolíckou cirkvou. Stále je aktuálne Augsburské vyznanie viery, ktoré bolo predložené na sneme v Augsburgu v roku 1530 a ktorého sa pridŕža Evanjelická cirkev augsburského vyznania na Slovensku. Učenie a postoje Rímsko-katolíckej cirkvi sa od doby reformácie výrazne nezmenili.
Naša Evanjelická cirkev augsburského vyznania na Slovensku sa opiera o Slovo Božie (Bibliu). Učí, že Slovo Božie sa musí zvestovať čisto a úprimne. Potrebné je upozorniť, že toto neplatí v Rímsko-katolíckej cirkvi, v ktorej sú na jednej úrovni Slovo Božie, predpisy Rímsko-katolíckej cirkvi a výroky jej najvyššieho predstaviteľa – pápeža.
  Evanjelická cirkev augsburského vyznania na Slovensku (ďalej len evanjelická cirkev) uzatváranie zmiešaných manželstiev nezakazuje, ani manželov výrazne neobmedzuje, ale potrebné je podotknúť, že ich neodporúča najmä z dôvodu, že evanjelik/evanjelička obyčajne duchovne ochladne a často sa podvolí katolíckemu manželovi/manželke.
  Pri konfesijne zmiešaných manželstvách je potrebné viesť snúbencov k dohode, aby deti narodené z ich manželstva boli pokrstené a vychovávané v evanjelickej cirkvi a.v. Ak sa snúbenci nevedia dohodnúť, je potrebné, aby deti podľa pohlavia nasledovali náboženstvo svojich rodičov (Záväzné úpravy č. 4/96 pre cirkevnozborovú prax).
  Člen evanjelickej cirkvi má povinnosť vychovávať deti v evanjelickom duchu (Ústava ECAV, čl. 9).
Rímsko-katolícka cirkev (ďalej len katolícka cirkev) ukladá rímsko-katolíkom (ďalej len katolíkom) veľa povinností a obmedzení, o ktorých členovia rímsko-katolíckej cirkvi a často ani kňazi nevedia.
  Katolícka cirkev neuznáva za platné manželstvo, ak bolo uzatvorené v inom ako katolíckom kostole, alebo bolo uzatvorené civilne na mestskom alebo obecnom úrade. (Kán. 1086, Kán. 1108)
  V prípade uzatvárania zmiešaných manželstiev medzi vlažnými alebo formálnymi kresťanmi sa v podstate nič zvláštneho nedeje. Manželia nechodili do kostola ani pred uzatvorením manželstva, ani potom, mnohí dokonca uzatvárajú len civilné manželstvo. Mnohí manželia sa často škriepia, ale ich škriepky nevedú k posilneniu manželských vzťahov, ale prispievajú k rozvratu manželstva a nepriaznivo vplývajú aj na ich deti. Takýchto manželov nevieme ani pozitívne ovplyvniť, lebo do nášho spoločenstva nechodia.
V prípade uzatvárania zmiešaných manželstiev medzi úprimne veriacimi mladými kresťanmi je to zložitejšie. Vznikajú otázky, ktoré je potrebné riešiť:

1. Kde uzatvoriť manželstvo, v evanjelickom kostole alebo katolíckom kostole?
  Je potrebné poukázať na to, že katolícka cirkev má manželstvo za sviatosť a za platné manželstvo uznáva len manželstvo uzatvorené v katolíckom kostole. Neuznáva za platné manželstvo uzatvorené v evanjelickom kostole, ani civilné manželstvo. (Kán. 1108)
Dôsledok: Katolícky veriaci, ktorý uzatvorí manželstvo v evanjelickom kostole, nemá z pohľadu katolíckej cirkvi platné manželstvo. Tým sa katolícky veriaci v manželstve, uzatvorenom v inom ako katolíckom kostole alebo civilne, dopúšťa podľa cirkevných predpisov katolíckej cirkvi cudzoložstva, čo je ťažkým hriechom a má zakázané prijímať oltárnu sviatosť (Kán. 916). Toto je pre katolíckeho veriaceho krutý trest. A čo urobí milujúci evanjelický partner/partnerka? Ak má skutočne rád svoju nastávajúcu manželku/manžela, pristúpi na sviatostné manželstvo uzatvorené v katolíckom kostole. To je prvý krok, ktorý obyčajne má vplyv na ochladnutie viery evanjelického manžela/manželky.

2. Kde ísť v nedeľu do kostola?
   Každý chce ísť v nedeľu, alebo vo sviatok do svojho kostola, evanjelik na služby Božie, katolík na svätú omšu, čo je samozrejme pochopiteľné. Miesto toho, aby manželia strávili čas spolu na omši, alebo na službách Božích, sú obyčajne rozdelení. Myslím tým veriaceho evanjelika, alebo veriacu evanjeličku. Ak ide o vlažného evanjelika, alebo vlažnú evanjeličku, tí sa o účasť na službách Božích netrápia.
Námietka: Môžu predsa chodiť do kostola raz do evanjelického, druhýkrát do katolíckeho.
Omyl: Katolícka cirkev predpisuje katolíkovi povinnosť zúčastniť sa každú nedeľu a prikázaný sviatok na svätej omši. Ak sa nezúčastní, porušuje 3. Božie prikázanie, čím sa dopúšťa ťažkého hriechu a nemôže ísť na sväté prijímanie. Katolícka cirkev neuznáva účasť na službách Božích v evanjelikom kostole ako dostatočnú náhradu za neúčasť na svätej omši. (Kán. 908, 915, 916)
Dôsledok: Dochádza k trucovaniu alebo rozporom. Vo väčšine prípadov dochádza k tomu, že evanjelik prestane navštevovať služby Božie alebo ich navštevuje iba príležitostne, ale veriaci katolík chodí na sväté omše, lebo mu to prikazuje katolícka cirkev. U evanjelika postupne dochádza k odpadnutiu od svojej viery.
Zriedka sa stáva, že veriaci evanjelik chodí do evanjelického kostola a veriaci katolík do katolíckeho kostola. Dôsledkom je, že každú nedeľu, kedy majú byť manželia a ich deti čo najviac spolu, aby sa upevňovali ich vzájomné vzťahy, sú manželia niekoľko hodín od seba oddelení. V prípade nášho radvanského zboru je to viac ako 3 hodiny, ak uvažujeme s účasťou na službách Božích aj na chválach.

3. Prichádza do úvahy aj účasť na ďalších aktivitách cirkevného zboru ?
  Poznámka k duchovnému rastu účastníkov na službách Božích alebo na omšiach:
Kázeň v evanjelickom kostole trvá okolo 30 minút. Kázeň v katolíckom kostole trvá okolo 10 minút. Pre mnohých evanjelikov a katolíkov je kázeň jediným zdrojom pre ich duchovný rast. Aký je duchovný rast tých členov cirkvi, ktorí chodia do kostola (evanjelického alebo katolíckeho) len príležitostne na významné sviatky ?

4. Aký je vplyv rodín na zmiešané manželstvo ?
Je potrebné uvedomiť si stále pretrvávajúce predsudky mnohých katolíkov voči evanjelickej cirkvi a ich nesmiernu tvrdohlavosť. Nerozlišujú, čo je Božie slovo a čo učenie ľudské, ktoré nie je v súlade s Božím slovom. Tým neprijímajú čistú pravdu – Božie slovo, ale učenie cirkvi alebo cirkevného spoločenstva. Toto som spoznal už počas štúdia na škole.
Uzatvorením manželstva sa neutvára vzťah len medzi dvoma mladými ľuďmi, ale vznikajú aj vzťahy medzi ich rodinnými príslušníkmi (rodičia, starí rodičia, súrodenci, švagrovia, švagriné). Tieto vzťahy v zmiešaných manželstvách obyčajne nemajú priaznivý vplyv na manželstvo a nepodporujú kladne ich duchovný rast. Dôkazom toho je štatistika o aktívnom duchovnom živote evanjelikov, ktorí uzatvorili zmiešané manželstvo (počet krstov, účasť na službách Božích, počet konfirmandov) a na iných aktivitách, ktoré sa konajú v evanjelickom cirkevnom zbore.
Myslíte si, že v takýchto rodinách pri stretnutí rodinných príslušníkov sa hovorí aj na duchovné témy, ktoré prospievajú duchovnému rastu manželov a ich detí ?

5. Ako je to s prijímaním sviatosti Večere Pánovej (v katolíckej cirkvi Sviatosť oltárna)?
  Katolícki kňazi majú zakázané prisluhovať Sviatosť oltáru nekatolíkom (Kán. 844). Katolícky veriaci, ktorý pristupuje k Večeri Pánovej v evanjelickom kostole, porušuje cirkevné predpisy katolíckej cirkvi, pretože toto mu predpisy katolíckej cirkvi zakazujú (Kán. 844).

  V evanjelickej cirkvi z Večere Pánovej nemožno vylúčiť toho, kto je v pokání a viere ochotný prijať Večeru Pánovu (Záväzné úpravy č. 4/96 pre cirkevnozborovú prax). Poznámka: Nie je stanovené, že k Večeri Pánovej je možné pripustiť len evanjelika.
Manželstvo nie je možné brať ako pokus. Ak nevyjde, rozídem sa a ožením, resp. vydám sa znova. Ak vstupujeme do manželstva opakovane, nie je to v súlade so Svätým písmom. (Kto by si prepustil ženu, ak len nie pre smilstvo a vzal by si inú, cudzoloží a kto si prepustenú vezme, cudzoloží. A ak ona opustí muža a vydá sa za iného, cudzoloží. – Matúš 19,9; Marek 10,11-12)
Manželstvo berme veľmi vážne a pamätajme, že nejde len o nás manželov, ale aj o naše deti. Uzatvorené manželstvá sa máme snažiť zachovať.
  Odporúčanie mladým evanjelikom: Vyberajte si za manželov osoby rovnakého vierovyznania. Evanjelik si má nájsť za manželku evanjeličku a evanjelička si má nájsť za manžela evanjelika. Predídete tak mnohým nepríjemným, až krízovým situáciám, ktoré majú nepriaznivý vplyv nielen na manželský vzťah, ale aj na deti. Nekalkulujte s tým, že sa vám podarí obrátiť katolíka/katolíčku, aby prijali učenie evanjelickej cirkvi. Nekalkulujte ani s tým, že sa vám narodia deti vášho pohlavia. Ak neveríte, sú k dispozícii štatistické údaje.
Ak sa predsa rozhodnete uzatvoriť zmiešané manželstvo s predsavzatím, že láska prekoná všetky ťažkosti, uvedomte si uvedené skutočnosti a dohodnite si s budúcim manželom/manželkou pravidlá, ktoré je potrebné v spoločnom manželskom živote dodržiavať.

Poznámky:
  Uvedené odkazy z predpisov rímsko-katolíckej cirkvi sú z Kódexu kanonického práva rímsko-katolíckej cirkvi, ktorý je pre overenie uvedených odkazov k dispozícii aj na webovej stránke rímsko-katolíckej cirkvi.
Obdobne augsburské vyznanie, cirkevná ústava, cirkevné predpisy a cirkevné nariadenia evanjelickej cirkvi sú k dispozícii na webovej stránke ecav.sk.

Autor: Jozef Žiak – kurátor            

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Lukáš 8, 5-9 Vyšiel rozsievač, aby rozsieval svoje semeno. A keď rozsieval, niektoré padlo kraj cesty, pošliapali ho a nebeskí vtáci ho pozobali. Iné však padlo medzi tŕnie a ho udusilo. A iné padlo do dobrej zeme, a keď vzišlo, prinieslo stonásobnú úrodu. Keď to povedal, zvolal: Kto má uši na počúvanie, nech počuje! Nato spýtali sa Ho učeníci, čo je to za podobenstvo.