2.9.2012 -- Citát: 1. Korint. 13/11 Keď som bol dieťa, hovoril som ako dieťa, zmýšľal som ako dieťa, usudzoval som ako dieťa , ale keď so sa stal mužom, zanechal som detské spôsoby. 
  Moja rodina bola a je  takmer celá je katolícka. Môj ľudský otec bol krstený tiež ako  katolík. Z  príčiny detských  hier   s kamarátmi mal zlomenú nohu, dlhý čas ju mal v sadre. Druhá noha voľne rástla a z toho dôvodu  mal celý život jenu nohu  kratšiu. Keď bolo treba chodiť viac ako 15 Km pešo na prípravu k prvému prijímaniu, nezvládal to a tak ho dali ku konfirmácii do evanjelickej cirkvi. Moja matka bola tiež evanjelička a tak sme  sa deti stali evanjelikmi a ja som  takto tiež získal  príslušnosť  k tejto cirkvi. Kto za to môže? Rozhodol o všetkom nebeský Otec. Nemožno pochybovať o tom, že On mal svoj zámer, lebo  naše  plány nie sú Jeho plány. Ani Ty, brat, sestra si sa v detstve nedopracoval k  cirkvi inak. Nemal si na tom zásluhu. Príslušnosť si „ zdedil“.
  Každý sa narodí do rodiny s takým, alebo iným náboženským vyznaním.  Rodina mimo jeho vôle ho vedie, či minimálne aj jeho dala evidovať do príslušnej  cirkvi rodičov. Potom od tej  cirkvi niekedy celý život, či len časť života, preberá všetky jej pravidlá. Niekedy sa nezúčastňuje na živote cirkvi vôbec.  Ak o ňom farnosť vie, rátajú ho za mŕtvu dušu, ale v štatistike sa objavuje ako tisíce jemu podobných a aj na tomto základe jeho cirkev z tohto faktu istou mierou profituje vážnosťou z početnosti svojich príslušníkov i finančným  príspevkom od štátu.

  Medzi najväčšie kresťanské  cirkvi na Slovensku  patrí Rímskokatolícka cirkev a Evanjelická cirkev. Každá má svoje ustanovizne, úrady a svoje učenie. Kresťanské učenie by malo byť založené na Božom slove a ľudský  vplyv by mal byť minimalizovaný. V histórii sa našiel rímskokatolícky duchovný, ktorý nezmieriteľne za tento princíp horlil. Bol to Martin Luther. Kritizoval odklon od Písma, neporiadky v cirkvi i to, že sa uznávalo, že pápež je neomylný. Reformácia  v tradičnej cirkvi sa neudiala a   vysokí cirkevní hodnostári neprijali jeho kritiku.  Pápež  dal  Luthera do kliadby, čo znamenalo, že ho mohol hocikto beztrestne zabiť. K jeho učeniu sa však prihlásili tisíce a neskôr milióny veriacich. Tak vzniklo protestantské hnutie i protestantské cirkvi.

  V súčasnej dobe existuje akási zmierlivá fráza, že je  v podstate jedno aká cirkev a je tu aj   snaha o ekuménu. Každý kto takto súdi, zamlčuje pravdu. V podstate nemožno hovoriť, že  to, alebo ono učenie  je jedno.

  Evanjelici, ktorí uvažujú na princípe reformácie, neuznávajú že slovo cirkev katolícka (všeobecná), je zdôrazňovaná len ako Rímskokatolícka a že  len príslušník Rímskokatolíckej cirkvi môže byť spasený.  Protestanti neuznávajú tézu,  že  hlavou cirkvi je pápež, a že je odvážny, kto sa vydáva za Kristovho  námestníka. Hlavou cirkvi je Ježiš, ktorý námestníka nepotrebuje.  Protestanti neuznávajú, že sa pestuje kult Márie, ktorý je výmyslom človeka a matka Božia sa v mnohom stavia do role, ktorá nemá oporu v Biblii. Protestanti sa nezmierujú s porušovaním 2. Božieho prikázania v ktorom   je v ňom  zakázané zhotovovať si  akékoľvek nákresy Boha, či Ježiša a výtvory ich podôb z dreva, alebo iného materiálu, či   maľbou. Evanjelici trvajú na dodržiavaní  Písma,  pri večeri Pánovej, kde  sa neuplatňuje príkaz „ Pite z neho všetci“, (nie iba kňaz). Kritizuje sa stav, že mnohé nariadenia v najstaršej cirkvi  vymyslené človekom ( napr. celibát), sa stavajú na úroveň Božích príkazov a niet v tradičnej cirkvi sily zmeniť stav, ktorý je problémom v tisícich podobách. Vo výpočte rozdielov možno pokračovať. Nie je teda jedno, či ide o evanjelickú, alebo rímskokatolícku podobu  náboženstva, hoci ich základ  učenia je rovnaký – kresťanstvo. Sme dospelí kresťania a môžeme si vybrať ktorú cirkev uznávame a budeme jej príslušníkmi. Nie je  však jedno čo vyznávame. Či sa zmierujeme so všetkými neporiadkami a pokleskami, ktoré sa zvyčajne v cirkvi  zamlčujú a tým kresťanov v očiach ľudí dehonestujú.
  Protestanti nevnucujú nikomu svoje stanoviská. Len tak ako Luther, upozorňujú na všetky nedostatky, ktoré sa stále  nepripúšťajú, nechcú sa vidieť   a niet náznaku prijať najmenšiu reformu. Radšej navrhovateľov reformy, či drobnej odlišnosti z tradície  odstránia, alebo aspoň odpracú, pričom mnohí nemali  úmysly škodiť, ale naprávať  Aj protestantské cirkvi majú dosť svojich problémov.

Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík           

Search

Časopis Pohľad

Slovo

Lukáš 8, 5-9 Vyšiel rozsievač, aby rozsieval svoje semeno. A keď rozsieval, niektoré padlo kraj cesty, pošliapali ho a nebeskí vtáci ho pozobali. Iné však padlo medzi tŕnie a ho udusilo. A iné padlo do dobrej zeme, a keď vzišlo, prinieslo stonásobnú úrodu. Keď to povedal, zvolal: Kto má uši na počúvanie, nech počuje! Nato spýtali sa Ho učeníci, čo je to za podobenstvo.