06.01.2012 -- Citát: Mat. 2/1 : „Keď sa Ježiš narodil v judskom meste Betleheme za časov kráľa Herodesa, ajhľa, mudrci od východu prišli do Jeruzalema... “
V súvislosti s Ježišovým narodením dal Boh do pohybu nebesá. Spomína sa aj zvláštna hviezda. Aj mágovia z východu – z Babylona pozorovali toto znamenie narodenia nového kráľa. My dnes skúsime skúmať Božie slovo a v ňom pozorovať rozdiel medzi ľudským a Božím chápaním týchto udalostí, ktoré si ľudský um prekreslil do istých výmyslov, lebo ich miluje.
V tom čase panoval na danom území Herodes II. Bol veľmi samoľúby a úskočný človek. Dá sa konštatovať, že náboženský život bol vtom čase v Jeruzaleme na pomerne nízkej úrovni, alebo bol v útlme. Veď predpoveď prorokov pomerne presne určovala narodenie Mesiáša, ale náboženská židovská hierarchia akosi na túto udalosť svoj ľud cielene v danom čase nepripravovala. Rozruch nastal v Jeruzaleme až príchodom spomínaných mágov z východu tak, že sa predesil aj sám kráľ Herodes.
Treba hneď na začiatku povedať, že mágovia boli pohania, ktorí sa zaoberali astrológiou. Treba pripomenúť, že prišli z Babylona, na ktorý Židia pamätali ako teritórium, kde boli odvlečení pred niekoľkými stáročiami do zajatia. Práve v Babylone pôsobil aj prorok Daniel, ktorý pomerne presne v čase predpovedal príchod Mesiáša.
Až následne zvoláva Herodes popredných z náboženstva a dá im skúmať, či udalosť je niekde predpovedaná. Mágovia hľadajú predovšetkým budúceho politického kráľa. Vtedajší kňazi nakoniec, doložili, že bol predpovedaný Mesiáš, záchranca, ktorý vyvedie Izrael z otroctva, Chápali to nesprávne ako oslobodenie z podrobeného Izraela Rimanmi.
Dnešný deň Troch kráľov je ponímaný ako folklórny odkaz, ktorým si na túto udalosť svet spomína chodením koledníkov, chodením rôznych figúr vrátane postavy čerta, kde nechýba pálené. Pri tom asistujú aj niektorí skutoční súčasní kňazi, ktorí po domoch na zárubne píšu mená údajných troch kráľov, ktorí samozrejme kráľmi neboli. Nazvali ich menami Gašpar, Melicher a Baltazár. Niekedy je to aj biznis a peniaze. Veľkú pozornosť tomu zvykne venovať aj televízia.
Narodený Mesiáš bol poslaný ako služobník Hospodina - Jahveho, ktorý vykúpi Izraelský ľud. Izaiáš to predpovedal stáročia dopredu v 42.kapitole 1-4 a potom 6 – 7 verši.
Boh si mágov použil pre svoj zámer. Evanjeliá mágov neoslavujú, ani neukazujú ako zvestovateľov spasenia. Zmysel príbehu je v Božích plánoch a v proroctve, že sa Spasiteľ nenarodil len pre Židov, ale aj pre pohanov, aj keď to oni (mágovia), nemohli ani tušiť.
V Skutkoch 10/15 je opísaný príbeh Petra a Kornéliusa, ako nový prorocký zmysel pre pohanov.. Všetko toto je ako predznamenanie, ktoré sa vysvetlí pri zoslaní Ducha svätého na apoštolov.
V tom čase panoval na danom území Herodes II. Bol veľmi samoľúby a úskočný človek. Dá sa konštatovať, že náboženský život bol vtom čase v Jeruzaleme na pomerne nízkej úrovni, alebo bol v útlme. Veď predpoveď prorokov pomerne presne určovala narodenie Mesiáša, ale náboženská židovská hierarchia akosi na túto udalosť svoj ľud cielene v danom čase nepripravovala. Rozruch nastal v Jeruzaleme až príchodom spomínaných mágov z východu tak, že sa predesil aj sám kráľ Herodes.
Treba hneď na začiatku povedať, že mágovia boli pohania, ktorí sa zaoberali astrológiou. Treba pripomenúť, že prišli z Babylona, na ktorý Židia pamätali ako teritórium, kde boli odvlečení pred niekoľkými stáročiami do zajatia. Práve v Babylone pôsobil aj prorok Daniel, ktorý pomerne presne v čase predpovedal príchod Mesiáša.
Až následne zvoláva Herodes popredných z náboženstva a dá im skúmať, či udalosť je niekde predpovedaná. Mágovia hľadajú predovšetkým budúceho politického kráľa. Vtedajší kňazi nakoniec, doložili, že bol predpovedaný Mesiáš, záchranca, ktorý vyvedie Izrael z otroctva, Chápali to nesprávne ako oslobodenie z podrobeného Izraela Rimanmi.
Dnešný deň Troch kráľov je ponímaný ako folklórny odkaz, ktorým si na túto udalosť svet spomína chodením koledníkov, chodením rôznych figúr vrátane postavy čerta, kde nechýba pálené. Pri tom asistujú aj niektorí skutoční súčasní kňazi, ktorí po domoch na zárubne píšu mená údajných troch kráľov, ktorí samozrejme kráľmi neboli. Nazvali ich menami Gašpar, Melicher a Baltazár. Niekedy je to aj biznis a peniaze. Veľkú pozornosť tomu zvykne venovať aj televízia.
Narodený Mesiáš bol poslaný ako služobník Hospodina - Jahveho, ktorý vykúpi Izraelský ľud. Izaiáš to predpovedal stáročia dopredu v 42.kapitole 1-4 a potom 6 – 7 verši.
Boh si mágov použil pre svoj zámer. Evanjeliá mágov neoslavujú, ani neukazujú ako zvestovateľov spasenia. Zmysel príbehu je v Božích plánoch a v proroctve, že sa Spasiteľ nenarodil len pre Židov, ale aj pre pohanov, aj keď to oni (mágovia), nemohli ani tušiť.
V Skutkoch 10/15 je opísaný príbeh Petra a Kornéliusa, ako nový prorocký zmysel pre pohanov.. Všetko toto je ako predznamenanie, ktoré sa vysvetlí pri zoslaní Ducha svätého na apoštolov.
Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík